Dagens Porträtt & Frågestund!

Det har hänt något med mitt tecknande, jag sitter i timmar med små detaljer och vill få det precis sådär som jag vill ha det. Förut har jag tecknat snabbt och hej och hå inte så noga, men nu vill jag riktigt gräva ner mig i bilderna.
Jag tycker det syns att jag tycker det är roligt igen!

 
Imorgon är det fredag och då ska jag vara hemma och måla och sen är det helg och då ska jag minsann bada badtunna och kolla på billiga London-resor så då tänker jag inte blogga.
Så vad passar bättre då än en frågestund? Det var evigheter sen jag hade det och jag är värdelös på att svara på era frågor bland kommentarerna som ni säkert märkt.
Så nu har ni chansen att fråga här istället, fråga precis vad ni vill, om önskebebisar, pennor, ledsamheter, roligheter, bröllop eller hur man spacklar en vägg, precis vad ni vill med andra ord!

Jag själv älskar att läsa svar på andras frågestunder, så jag hoppas det blir nått vettigt av det här nu, svaren kommer väl någongång nästa vecka.
Tills dess får ni njuta av ursnygga fru Billgren!

elsa

Dagens Datum!

Idag är det en månad och en dag sedan min pappa dog.
Idag är det två månader sedan pappa fick reda på att han skulle dö.
Idag är det två månader och tre dagar sedan vår lilla bebis försvann.
Idag är det sex månader sedan jag gifte mig med Emil.

Livet alltså….

x

 

Annas Jobb!

I Sverige är en av standardfrågorna ”vad jobbar du med?”.
Jag får den frågan tre gånger i veckan ungefär, vilket är helt naturligt eftersom jag sitter i ett kontorslandskap där det kommer och går mycket folk och de flesta hajar till när de går förbi mitt kontor (de tror nog det är någon slags dagisaktivitet som försigår härinne)

Men nu tänkte jag klargöra vad det faktiskt är jag jobbar med. Fast det vet jag knappt själv för det varierar så väldigt.
Men huvudsakligen är jag alltså illustratör.
Det innebär att jag tecknar i stort sett vad som helst!
En stor del av min inkomst kommer från beställningar från privatpersoner, bröllopsinbjudningar och porträtt och headers till bloggar.

header4

(minismartinis header)

Sen kommer det in en hel del jobb från företag, där jag får teckna deras affärsidé (lättare att förstå med bilder än med text ibland), loggor, diplom och lite allt möjligt. Det här är en väldigt rolig del i mitt jobb!

diplomliten(diplom till tillvaxten.se)

Jag har även vissa stamkunder som återkommer, tex Allers där jag tecknar till deras noveller med jämna mellanrum och Jumperfabriken har jag också gjort flera jobb åt.

Jumperfabriken
(jumperfabrikens vårkollektion)

En del jobb får jag via reklambyråerna i stan, när de behöver hjälp med något som ska vara tecknat, tex en storyboard eller en speciell teckning att ha på hemsidor eller vad det nu kan vara.
Det är även via reklambyrån jag fått göra stylingjobb som tex det för elfahyllorna!
Det är det som är så roligt, att jag får göra alla roliga saker utan att behöva bestämma mig exakt för vad som är min genre!

elfa_btb_0551
(stylingjobb för elfa)

Sen är det mina två hjärtebarn, bloggen och måleriet.
Bloggen genererar egentligen inga pengar, men den ger mig så himla mycket ändå! Era fina kommentarer, att den når ut till så många och det är via den alla beställningar och nya jobb oftast trillar in. Att sluta blogga vore alltså helt otänkbart och kommer inte hända i första taget, bloggen är mitt lilla hjärteprojekt (har fått lära mig av min jobbcoatch att man har vissa saker man tjänar pengar på och vissa saker man håller extra varmt om hjärtat)
Måleriet är något som jag bara gör väldigt sporadiskt men det är ändå där jag får mest sinnesro. Tanken är att jag, när andan faller på, ska kunna vara hemma från kontoret och bara måla måla måla!
Måleriet är väldigt uppskattat och det finns till och med samlare av mina tavlor! Så himla häftigt!
Men tyvärr är måleri inte någonting man kan göra på beställning, det måste helt enkelt komma när man själv vill. Kanske just därför de är så uppskattade?

måleri
(oljemålning gjord av mig)

Vid sidan får jag ibland göra roliga projekt, som att designa tröjor eller göra mönster.

12420483-origpic-3150e2

(t-shirt som finns att köpa på universalpixel.se)

IMG_0241
(necessärer för Nässjöholm)
Herregud, jag måste verkligen ha universums roligaste jobb, nu när jag tänker efter!

Annas Utbildning!

Jag har skrivit om det här förut men det var så himla längesen och jag får ofta frågor om just min utbildning, så vi tar det igen:

2000-2003 gick jag estetisk bild och form på Sundstagymnasiet i Karlstad.
Vi hade fri tillgång till allt målarmaterial och hade en jättestor ateljé där vi fick vara hur mycket vi ville. Såhär i efterhand kan jag erkänna att både en och två lektioner fick ge vika för att jag alltid var i ateljén istället för att gå på andra lektioner. Men det gav ju resultat också!

student

2003-2005 gick jag på Pernbys målarskola i Stockholm.
Jag var bara 19 år så jag fick inget studielån (man måste vara 20 för att få det) så jag levde på i stort sett inga pengar alls och var, ärligt talat, alldeles för ung för att gå den där skolan.
De flesta andra var betydligt äldre än jag, hade gått flera skolor innan och jag var nog inte beredd på att det skulle vara så himla hårt.
Fast väldigt lärorikt förstås.

pernbys

2005-2006 gick jag på Gerlesborgsskolan i Bohuslän.
Det är en tvåårig kontsutbildning men jag kom in direkt på andra året så jag gick bara ett år.
Jag hade världens finaste ateljé med utsikt över havet, egen balkong och jättehögt till tak.
Det här var året då jag lärde mig och utvecklades absolut mest inom måleri men det var också ett riktigt tufft år då man är väldigt isolerad från omvärlden.

gerles

2006-2007 pluggade jag på Karlstads universitet.
Jag läste 40 poäng konstvetenskap och sen 40 poäng serieteckning och bildberättande.
Konstvetenskapen var så vansinnigt svår men jag hade som tur var en professor som gillade mig lite extra så jag klarade mig igenom alla tentor, även om det var på håret många gånger.
Serieteckningen var ett väldigt roligt halvår, själva utbildningen var väl lite sisådär men jag hade så roligt ändå. bodde i Karlstad,  hängde massor med min klasskompis Oscar och hade det helt enkelt så himla roligt!

2008 startade jag bloggen och flyttade till Värnamo.
Här fick jag jobb som dekoratör på MQ och fick en dekoratörsutbildning via dom kan man säga.

2009-2010 började jag på Textilakademin i Värnamo.
Här lärde man sig sy, mönsterkonstruktion, sticka, teckna, väva och allt sånt där som hör ihop med textil. Skitrolig utbildning och världens bästa klasskompisar.
Det här var mitt absolut roligaste år i Värnamo!

textil

2010 var också året jag började som tatueringslärling och som inredare på Mio.

tattoo

”Tegelväggen” i bakgrunden gjorde jag med en disktrasa jag klippte till i lagom storlek som jag sen rollade i tre olika nyanser och tryckte upp på väggen, som en stämpel kan man säga. Fint tycker jag. Den finns dock inte kvar sen jag slutade, sicket slöseri med tid!

jobb1

Så, det var en snabbgenomgång om vilka utbildningar jag har i bagaget! Om ni vill söka någon av de utbildningarna jag gått så passa på att sök nu, det brukar vara runt mars någongång de vill ha in arbetsproverna!
Hade jag fått bestämma helt själv hade jag nog aldrig slutat plugga, jag tycker det är otroligt roligt att läsa nya utbildningar och lära sig nya färdigheter inom mitt ämne!
Men jag antar att livet och mitt eget företag kom emellan, så nu får jag lägga all min energi här istället, även om drömmen om Konstfack nog aldrig riktigt kommer försvinna.

Måndagstankar!

172403491955550777_4LqstZsp_c

På måndagar får man gå igenom den kommande veckan, min vecka ser ut ungefär såhär:

– Idag är det måndag, då jobbar jag ändå till 18 för Emil har fått träningsdille och då måste jag snällt vänta tills han tränat klart (jo det är sant, jag har inget körkort så jag är fast i stan tills han är klar) sen blir det kväll och då ska vi titta på familjen annorlunda och livet på landet!

– Tisdag, då ska jag få en leverans med necessärer till kontoret så ni kan börja beställa då om ni vill, men mer om det imorgon!
Jag ska även gå på loppis och springa förbi färgaffären och köpa färg och en ny målarduk. På förmiddagen har jag möte med min coach och sen ska jag till psykologen (jag fegade ur och avbokade sist)
På kvällen ska jag fixa det sista på min nya pall i köket, återkommer med bilder på det.

– Onsdag, då tänkte jag vara hemma hela dagen, måla om det där skåpet jag tjatat om i evigheter nu och börja på en ny oljemålning. Har fått en sån himla inspiration på sista tiden! Då gäller det att passa på.

– Torsdag, då åker vi upp till Karlstad och kramar på mamma och förbereder oss för den västa dagen.

– Fredag och pappas begravning. Den här dagen bävar jag för men jag tror det kommer kännas bra sen efteråt när det är gjort och man får ett ordetligt avslut. Fast ändå, hemskaste dagen!

– Helgen spenderas i Karlstad med familjen, då ska jag krama på min mamma så mycket så hon blir alldeles blå!

Förresten, här är lite tips på vad man kan göra när livet känns för jävligt:

– Dricka vin med sin familj och älta och prata och förstå och höra ihop, det tänkte jag försöka hinna med i eftermiddag.
– Måla om något. Man kan inte vara ledsen med pastelliga stolar eller färgglada skåp! (tips om man bor i hyresrätt och inte får måla om köksluckorna, klä in hyllorna i skåpen med fina tapeter!)
– Gör om på din blogg! Det är en riktig humörshöjare! Bästa Helene hjälper mig med allt som har med bloggen att göra och som ni ser på högersidan (var tvungen att tänka efter, för håll i er nu, jag kan inte höger och vänster!) så finns det nya fina ikoner att klicka på för att komma till kategorierna!
– Färgglada strumbyxor i 100 den som aldrig går sönder!
– Köpa GB´s tresmaks glass med päron, vanilj och jordgubb och sen dränka det i odense nougatsås! Yummi! (för att återknyta till de där extra kilona som kan va bra att ha)
– Lyssna på Bob Dylans låt I want you jättehögt på LP!

 

(bild från min pinterest)

Anna om Reaktionen!

IMG_7527

Jag skrev att jag inte skulle älta det här mer.
Jag ljög.
Det har nu gått exakt 26 dagar utan pappa och jag kommer älta det här länge länge än.

Trots att jag visste att han skulle dö, visste att nu är det inte många dagar kvar, till och med ville att han skulle dö i slutet, så kunde jag ändå inte föreställa mig hur det skulle kännas efteråt.
Man trodde man visste, trodde man skulle reagera på ett visst sätt och trodde man var förberedd.
Det visste man inte och man var inte det minsta förberedd.
Jag visste att han skulle dö, det var jag förberedd på. Men jag visste inte hur det skulle kännas att leva utan honom.
Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

Jag vet inte hur många gånger jag tagit upp mobilen för att ringa och sen kommit på att just ja, han kommer inte svara.
Hur många sms jag tänkt skicka som han aldrig kommer läsa och hur det känns att vakna på morgonen och inse att man bara drömt.
Han finns inte mer.

Överallt är det farbröder, gubbar och pappor som går runt. Men inte en enda av dom är min. Inte en enda.
Det måste jag lära mig leva med trots att jag absolut inte vill det. Det är det sista jag vill. Leva utan pappa.

 

Nu, efter att ha varit med om något så livsomvälvande som det faktiskt är att se en person som inte längre andas, så ser jag allting med helt andra ögon.
Jag har förstått nu, att kroppen bara är något slags redskap för att kunna få vara den person man är på insidan.
Det blir så väldigt tydligt när man ser en person som inte längre lever, att själva essensen av den personen flygit därifrån.
Min pappa fanns inte längre inuti den där kroppen, som en erimitkrabba som bytt skal ungefär och lämnat det gamla efter sig. Tomt.
Numera kan jag sitta och titta på när någon pratar med mig och föreställa mig hur den personen såg ut om den inte levde. Att det bara är insidan som pratar med mig, via munnen som hör till kroppen.
Fattar ni hur jag menar? Så himla flummigt känns det att förklara, men det är så väldigt tydligt när man upplevt det.

Jag har också, på det här korta tiden det ändå rör sig om, insett hur himla kort livet ändå är. Att man aldrig kan veta.
Att man inte kan sitta på ett jobb man hatar för att sen, sen någongång ska det blir bra och man ska göra det man EGENTLIGEN vill göra, att man inte måste sitta och ruva på en massa pengar som man ska använda sen, unna dig vad du vill ha, res och se nya saker och köp fina skor om det nu är det du vill.

Att höra på folks eviga tjat om kilon, att man ska gå ner si och så nu efter nyår, dessa tomma ytliga nyårslöften. Lägg på dig ett par kilo istället, man vet aldrig när dom kan behövas!
Plötsligt står man där, sjuk och utan matlust, då kan man skatta sig lyckligt att man åt det där extra baconet istället för nån jävla pulverersättningsskit!

Mitt nyårslöfte är att sluta bry mig om triviala saker, mina kärlekshandtag kan ses som ett sparkapital på banken, det kan ge mig några extra veckor om det krisar någon gång och numera lever jag med mottot att ”sen” kanske aldrig kommer, så det är lika bra att leva så mycket man kan, även om det bara innebär att ligga i soffan med sin man i fåtöljen bredvid.

Nu när min pappa inte längre lever, får jag göra det åt honom istället.