Anna och Sorgen!

Det finns sorg och det finns sorg.
Det sägs att ett sorgearbete har vissa faser man måste gå igenom, men jag känner att det känns så stort och jobbigt att gå igenom ett sorgearbete så jag låter hellre bli och låter det gå av sig självt, ett steg i taget.

Jag gråter inte särskilt mycket vilket känns konstigt. Hade jag för ett år sen tänkt tanken på att min pappa skulle försvinna hade jag stortjutit bara av tanken.
Men nu kan jag lyssna på de sorgligaste sångerna, titta på de finaste bilderna och tänka på min pappa utan att gråta.
När jag fick reda på att han var sjuk så grät jag. Jämt och överallt. Storgrät och skrek och behövde vara ensam.
Det kom som en större chock än att han faktiskt nu är borta.

Nu är jag lättad för hans skull. Nu blir han sig själv igen, lika röd om näsan och lika frisk och tjock som innan. Han behöver inte äta mediciner och han får dricka precis hur många öl han vill utan att få ont i magen mer.
Att vara ledsen för någon annan är så otroligt mycket värre än att vara ledsen för sig själv och nu sörjer jag bara för mig och det står jag ut med.
Bara jag slipper gråta på hans vägnar mer.

Klart att jag kommer sakna min pappa. Min fina varma luddiga pappa.
Men jag är samtidigt så himla tacksam, tacksam över att ha fått ha honom som pappa överhuvud taget. Att han varit just min pappa.
Att jag ärvt hans humor och han orädda sätt, hans starka självförtroende och hans bruna ögon.

Jag kan inte låta sorgen över att han inte finns, ta över glädjen över att han funnits.
Så tack pappa, tack för att du fanns!

Livet Alltså!

Nu har min pappa varit borta i tre dagar.
Tre dagar då det känts som jag haft en plastpåse över huvudet, inte kunnat tänka, inte kunnat reagera, inte kunnat andas.
Det känns som jag stängt av hela nervsystemet, att kroppen slocknat.

Jag tänker på hur det blir när jag kommer hem, att jag bara vill slänga ut alltihop och börja om. Måla om alla saker, byta färg på väggarna och fylla varenda rum med tulpaner och låtsas att den här helvetesvintern är över och aldrig kommer tillbaka.
Att det blir vår till slut.

Samma dag som min pappa dog så fick jag svar på ett mail jag skickat iväg några dagar tidigare.
Ett mail jag skickade i jakten på något nytt och okänt, en desperation över att behöva gå tillbaka till en vardag utan pappa. Något som skulle förändra mitt liv.
Jag skickade in en ansökan till drömjobbet och nu, nu hade jag fått svar.

På torsdag tar jag tåget till Stockholm och på fredag ska jag på intervju. Det känns overkligt. Hela mitt liv är overkligt just nu.
Både på den bra och den dåliga sidan.
Kanske är det här hålet i platspåsen över huvudet som gör att jag fortfarande får luft?

Hade pappa varit här nu hade han varit den första jag hade berättat det här för, om intervjun och mailet.
Han hade sagt: Perfekt, så ska dom tas! 

Så hade han sagt och sen hade ha hållit tummarna för mig på samma sätt som han alltid gjort. Mina fina starka modiga pappa.
Nu håller han tummarna i himlen och hejar på mig allt vad han kan.
Det känner jag i magen.

2012, Året Då Allt Hände!

Dags för en liten tillbakablick på året som började som mitt absolut bästa, men som slutade precis tvärtom. Det här är året jag alltid kommer minnas men också det året som jag allra helt vill gömma bort.
Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?
Jag gifte mig och blev gravid! Två väldigt stora saker på samma år! Och så körde jag lite bil också, det är också något nytt men inte särskilt stort om man jämför.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja Emils syster fick en pytteliten son, Vide! 2013 däremot, lär det ploppa ur en hel del bebisar i mina kompiskretsar.
Dog någon som stod dig nära?
Nej, som tur är så har jag sluppit det i år, fast dödssjuk är väl minst lika illa om man tänker efter.
Vilka länder besökte du?
Italien, närmare bestämt Sicilien!
Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?
Lugn och ro, det här året har varit det mest hektiska och stressiga året i mitt liv. Först med bröllopsplaneringen som jag var alldeles vansinnigt sönderstressad över och nu det här med pappa och den lilla bebisen som försvann. Nästa år vill jag bara ha lugn och ro, inga stora stressmoment och världsomvälvande skräcknyheter. Tack på förhand!
Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?
4 augusti, 1 december och 4 december. Ett bra och två dåliga.
Vad var din största framgång 2012?
Mitt företag! Att jag klarat ett helt år (ett och ett halvt till och med) bara på mig själv utan att ha något annat jobb har varit en otroligt stor bedrift! Det är jag väldigt stolt över.
Största misstaget?
Hoppas jag inte gjort något misstag, inte vad jag kan komma på iallafall.
Bästa köpet?
Den rosa soffan jag köpte på loppis för 200 kr. Den pryder verkligen sin plats!
Vad spenderade du mest pengar på?
Bröllopet, fast vi hade ändå ett väldigt billigt bröllop om man jämför med alla andra. Vi gjorde det mesta själva.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Det positiva graviditetstestet vi fick när vi var i Italien. Så glad har jag nog aldrig varit i hela mitt liv!
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?
Den jag kunde va och Strövtåg i Hembygden
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag har varit lyckligare än någonsin och mer förtvivlad än jag trodde var möjligt. Det här är ett riktigt känsloår.
Vad önskar du att du gjort mer?
Tjänat lite mer pengar hade ju varit toppen, jag har levt på existensminimum kan man säga.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Spenderat tid på sjukhus. Jag önskar jag aldrig hade behövt sätta min fot där.
Blev du kär i år?
Mer än någonsin!
Favoritprogram på TV?
Work of Art var mitt absoluta favoritprogram, hoppas det kommer en svensk version för jag vill vara med!
Bästa boken du läste i år?
Jag har bara läst en bok i år, En Dag som jag läste i Italien. Jag fattar verkligen inte hypen kring den boken. Tyckte den va rätt trist.
Största musikaliska upptäckten?
Att allting låter så himla mycket bättre och trevligare när det spelas på en LP-spelare!
Något du önskade dig och fick?
Min fina, underbara man, Emil!
Något du önskade dig och inte fick?
Vår lilla bebis…
Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Emil kom med en blomma till kontoret med ett kort där det stod ”imorgon blir vi fulla för kärlekens skull älskling”, sen åkte vi på Eldkvarn i Malmö!
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att jag fortfarande hade varit gravid nu och att pappa aldrig någonsin hade blivit sjuk, så han kunde varit med när bebisen kom!
Vad fick dig att må bra?
Emil. Det finns ingen som får mig att må så oändligt bra som just han.
Vilken kändis var du mest sugen på?
Timbuktu-Jason. Han är en himla stilig man tycker jag och ett extra stort plus för hans ljuvliga klädstil.

Vem saknade du?
Knyttet i magen. Det saknar jag fortfarande varje dag.
De bästa nya människorna du träffade?
Underbara Clara! Hon är någon som kommit att bli väldigt viktig för mig. Hon var en av de första jag berättade att jag var gravid för, långt innan jag sa det till någon annan och det är hon som förstår precis hur det känns att ha en väldigt sjuk förälder.
Mest stolt över?
Mig själv! Att jag orkar med mitt liv och att jag tar mig igenom prövningarna livet slänger på mig, att jag klarat mig så bra på egna ben med jobbet och att jag vågar utsätta mig för saker jag egentligen inte vågar. För annars är man bara en liten lort.
Högsta önskan just nu?
Att pappa slipper sjukhus, mediciner och att han inte ska behöva må dåligt mer. Det önskar jag mig mest av allt, att han ska ha det bra!

Perspektiv På Livet!

På två månader har jag sett fem olika avdelningar av sjukhuset, har mött tjugo olika sköterskor på bara två veckor och kan namnet på läkare jag önskar att jag aldrig behövt möta.
Vet diagnoser på sjukdomar och medicinnamn, symtom och statistik.
Sånt jag aldrig velat veta.

På två ynka små månader har mitt liv blivit helt annorlunda. Min syn har ändrats helt.
Jag bryr mig inte längre om samma saker som förut, prioriterar inte längre likadant och har inte ägnat mitt ”gamla liv” en tanke.
Hur blev allting såhär?
Hur gick pappa från frisk till sjuk? Hur kunde allt det här bara hända utan att någon frågade om vi ville vara med?
Vi hade sagt nej.
Nej vi vill inte vara med.
Vi vill inte se vår fina, mjuka, luddiga pappa försvinna och tyna bort.
Varför frågade ingen oss?

Vi hade sagt nej.

 

 

Lucka 19, 20 & 21!

Jag ligger som vanligt efter med Emily Dahl´s kalender, men här kommer tre luckor på rad!

Först ut, lucka 19: En bild på dig själv från idag

Såhär ser jag ut idag, ganska glad fast väldigt trött. Glad över att Emil är här, att pappa fått komma hem nu och att han ätit isterband utan att vi behvde tvinga honom.
Numera blir man så lättad och glad över de små sakerna.

Lucka nummer 20: En bild på din önskelista i år

I höstas, innan jag visste att pappa skulle bli sjuk, att jag skulle få missfall och att allting skulle bli såhär upp och ner, så önskade jag mig en ipad i julklapp, en pyjamas och lite nya tuschpennor.
Nu i efterhand kan jag tycka att det var väldigt triviala saker.
Nu när jag inte längre kan önska mig att pappa ska bli frisk (för det hade såklart varit min högsta önskan) så får jag istället önska mig att han ska tycka att det är gott att äta mat, att han ska få må så bra som möjligt och att han ska få sitta i sitt soffhörn emd sin familj och ha det gött.
Så det önskar jag mig i år, att min pappa ska ha det riktigt jävla gött!

Lucka nummer 21: En bild på dig när du är ledsen

Med samma kläder som idag, fast för några veckor sen. Min faster såg bilden och sa att jag inte ser lycklig ut längre.
Det stämmer nog, men på den här bilden tycker jag det syns lite extra. Hur ledsen man är inuti.

 

Lucka 18: En bild på din familj!

Ja såhär ser den ut, min familj!
Den består av min storebror Mattias, jag, min mamma Barbro och min pappa Anders. Och mormor då förstås. Hon hör i allra högsta grad ihop med vår familj, har eget rum hemma hos mina föräldrar och jag har i stort sett växt upp med att hon alltid är med. Så fint tycker jag.

Sen är det ju min egna familj. Den som bara är min.
Där är det än så länge bara jag och Emil. Och Fröken då förstås.
Vi är en lite, väldigt tight familj som gillar utflykter på okända vägar, picknickkorgar och öl på trappan.
Vi hoppas vi ska bli fler i vår lilla familj. Så småningom.