Annas Bröllopsresa, del 4!

När det blev söndag och vi mest degat vid poolen och strosat varv efter varv nere i byn, bestämde vi oss för att följa med på en av fritidsresors utflykter. Jag känner mig alltid så dum när jag går sådär i flock, med kartan och kameran i högsta hugg men det här ville vi verkligen se, så man fick offra lite av sin stolthet.

Vi började med att åka upp genom bergen till Alcantara. Där skulle vi kolla på finfin utsikt och prova på en massa olika sorters nutella (visste ni att det är en italiensk uppfinning?) bland annat pistagenutella, som jag inte för mitt liv kunde placera som jättegod eller skitäcklig ochså fick vi smaka på olivolja.

Sen åkte vi vidare, upp över bergen på miljoner så slingriga vägar.

Vi var på väg mot marknaden i Randazzo!

Det var ungefär hundra grader varmt och halva Sicilien tycktes vara på marknad just idag!

Sugen på en torkad….fisk?

Åh det bästa med Italien, oliverna!

Vaaaaaaaarmt!

Ny BH?

När vi fått värmeslag och tröttnat på all trängsel hoppade vi in i bussen igen och åkte till en vingård.

Där fick vi lära oss hur man gör vin, vad som är skillnad på rött och rosé, champagne och vitt vin.

Korkat.

Sen var det vinprovning.

Sen tröttnade vi på det här med utflykt och längtade hem till hotellpoolen igen.

Anna om Uppvärderande!

Igår tittade jag med ett öga öppet och ett stängt, på Hellenius Hörna där Petra Mede var gäst.
Jag ska villigt erkänna att jag inte är något jättefan av Petra Mede men det hon sa igår var så himla bra att jag är beredd att ändra uppfattning (och det händer inte särksilt ofta!)

Hon sa precis det jag brukar säga, att hon har ett så enormt självförtroende att hon ständigt går runt och tror att han är nog kär i mig, hon kollar nog bara för att jag är så snygg osv osv.
För att det är HELT onödigt att gå runt och vara nedvärderande mot sig själv, när man istället kan vara uppvärderande!
Jag utgår ständigt från att jag är fantastisk. Detta är ingenting jag behöver säga högt eller folk ens behöver veta om (även om det ibland slinker ut) utan det räcker med att JAG tycker att jag är great. Det smittar nämligen av sig i sinnesstämningen. Tycker man att man själv är bra, så är man ju bra!
Om en kille tex nobbat mig någon gång i ungdomen så har jag tänkt ”äh, han är säkert så hiskeligt kär i mig att han blev rädd”. Då slipper man bli ledsen och tycka att allt man gör är fel och att man är fulast i världen.
Dessutom är ett starkt självförtroende det snyggaste som finns, men det i bagaget klarar man av precis vad som helst.

Detta kan ju låta lättare sagt än gjort, men har man bara lärt sig att tycka att man är fantastisk, så går det av bara farten!
Prova vettja!

Anna Om Kärleken!

Igår satt jag och Emil och tittade på Bonde söker fru (mitt favoritprogram!) och sen började vi prata om det här med kärlek.
Hur gigantiskt stort det är egentligen (ursäkta att det låter klyschigt), som en naturkraft nästan! Man har inte en chans att stå emot, det bara slår omkull en som en jättevåg, oavsett hur stor och stark man är tror sig vara så är man chanslös.
Om man inte vet hur jag menar, så har man nog aldrig varit riktigt kär.

Vi pratade om hur himla stort och läskigt det är egentligen, för ska man verkligen kunna bli jättekär i någon, så måste man släppa på kontrollen helt. Man kan inte ha kontrollerad kärlek där man bestämmer hur lite eller mycket man ska känna. Då blir det aldrig på riktigt.
Så när man gör det, släpper på garden helt, står där helt försvarslös och blottad, då är man oerhört sårbar. Det är det som är det läskiga, att man måste visa sig totalt avskalad för att kunna få samma sak tillbaka. Men samtidigt riskerar man att bli så bränd att man inte orkar resa sig upp igen.

Detta har jag vridigt och vänt på nu halva natten. Att jag vågat gifta mig, stått upp framför alla släktingar och vänner och sagt att jag ger dig allt, varenda liten milimeter av mitt ömtåliga lilla hjärta är ditt och du har full frihet att göra precis vad du vill med det.
Du kan stampa på det och mosa det totalt, förgöra mig och tillintetgöra mig.
Eller bara ge mig ditt eget hjärta i retur.

Så nu står vi här, med varsitt litet hjärta i handen och ska göra det bästa av det hela. För finns det egntligen någonting så fint som att få någon att älska en så mycket, att han är beredd att offra det dyraste han har, bara för mig?

Anna Stylar!

I somras fick jag det här, mycket roliga uppdraget, att styla ett hyllsystem från Elfa!
Så jag packade helt enkelt ner allt jag hade i mina egna hyllor och ställde upp det i deras istället.
Den första bilden jag gjorde var den här:

Sen fick jag göra en variant till, som skulle vara lite mindre lekfull och liiiite mer stilren:

Vad tycker ni?
Det här var ett av de roligaste uppdrag jag gjort och jag tycker att resultatet blev väldigt fint om jag får säga det själv!

Annas Semester, dag 2!

 

Andra dagen på vår semester, åkte vi upp på mycket slingriga vägar, till byn Taormina.

Älskar sådana här affärer!

Antikaffär a´la Sicilien

Min man är faktiskt ganska stilig, om man kisar lite!

Långt där nere i bukten bodde vi

Vinpaus

Man får inte vara tjock om man bor på den här gatan

Sen avslutade vi som vanligt, med vin, parmaskinka och oliver på balkongen. Hur gött får man ha det?!

Hej!

Nu är jag tillbaka i vardagen, på kontoret, med mössa och vantar när jag går ut och kalla trägolv när jag kommer hem.
Men det finns en viss charm i det också. Men åhhh så bra vi haft det! Tusen miljoner tack till alla vänner och släktingar som gjorde det möjligt för oss att kunna åka iväg på det här. Tack!

Jag tror jag gör en Matilda och delar upp resan i olika inlägg, annars blir det alldeles för mycket på en gång.

Såhär såg det ut, vår första dag på Sicilien:

Naxos hamn med Taormina i bakgrunden. Och varmt, så hiiiimla varmt!

Ett hotell i hamnen som såg ut som cupcakes-fluff

Vi stannade för mat. Det här var innan min solbränna bör tilläggas, det är därför jag ser ut som en levande död i hyn.

Kommentarer om maten – överflödigt

Sen strosade vi på siestatrötta gator och gränder

Väldigt smala gränder

Ölpaus behövdes i värmen. Det bästa är att i Italien får du chips och nötter, bröd och olivolja bara du sätter dig vid ett rastaurangbord. Flott!

Sen avslutade vi dagen med champagne på balkongen för att fira att vi numera är herr och fru Ileby!