”Glad att vara med”

I min bransch, eller i vilken som helst där man är sin egen skulle jag gissa, kommer ofta problemet: prissättning.
Här är en liten lista med saker jag brukar få som svar:

  • Men det här är ju en JÄTTEBRA chans att nå ut till fler, du kommer få massor med jobb efter det här! (dvs du borde jobba gratis-underförstått)
  • Du som är ny i branschen kan ju inte ta lika mycket som någon som varit med länge (jag har haft mitt företag i snart fem år, har en mer än gedigen CV och dessutom en blogg som når ut till tusen och åter tusentals läsare varje dag)
  • Du kan få välja kläder från vårt företag, för flera tusen kronor om du gör det här jobbet åt oss (dvs småpotatis för dom som SÅKLART inte betalat lika mycket att tillverka kläderna som de säljs för till kund)
  • Alltså vi använde jättegärna dina tjänster, men eftersom vi är ett litet företag/förlag/tidning/märke så har vi ju ingen budget tyvärr. Men vi har gäääääääärna med dina bilder, ett byte kanske?
  • Osv osv osv i all oändlighet, amen!

Ibland blir jag så trött och slutkörd, kroppen stänger av och strejkar och jag orkar inte mer.
Jag har ett hus, en ateljé, behöver äta åtminstonde ett mål mat om dagen och kunna ringa kunder och läsa mail.
De sakerna kostar pengar. Massor med pengar. Speciellt när man inte har några, då känns det som allt det där kostar miljoner.
Då ge jag blanka fan i om jag ska vara glad att synas i eran tidning, att göra en väggmålning på din vägg eller designa era kläder!

Om folk kunde byta för en dag, så skulle de gladeligen betala frilansare vad de kräver i ersättning sen. För det rör sig om minimibelopp om ni jämför med andra!

Nu åker jag på bröllopsresa. Herrå.

Annas Semester!

Direkt efter jobbet idag hoppar jag och Emil på tåget mot Malmö, där ska vi möta Hille, äta på restaurang och sova några få timmar för inatt åker vi vidare mot Köpenhamn och Sicilien!
Kan knappt tro det! Extra fint känns det att det är grått utanför fönstret, iskallt på kontoret och att jag har plockat fram bikinin igen.
Tänk va?
Det här kommer bli en toppevecka, fint hotell, mysig liten Siciliansk by och min stiliga man! Åh vad jag längtar!

Jag tecknade iallafall ett litet kollage med några saker jag packat ner (mest för att få tiden att gå såklart)

 

Annas Helg!

I helgen har vi haft finbesök av Emma och Bysse, Emil gjorde paj och de sov över. Bästa sortens häng om ni frågar mig.

Vi dukade fint med Mon Amie och tejpade fast presentpapper på bordet.

De fina blommorna i rosa och orange fick jag till jobbet från bästa Vestis. Så himla gulligt! Rådjuren som får agera servetthållare har jag också fått av henne. (De gröna äpplena är stearinljus!)

Emma.

Bysse.

Nästa morgon åkte jag och Emil till Svenssons i Lammhult för att bli inspirerade. JAG (ja ni läste rätt) körde dit! Jag var mäkta stolt ska ni veta som aldrig förut kört bland andra bilar, men vi överlevde ju!

Deras innergård var lika fin som alltid.

Tama elefanter.

Den här lampan, är som alltid, överst på min önskelista! Åh tänk om jag hade en gul Lilla My lampa, då skulle jag vara den lyckligaste i stan. Det är det först ajag ska köpa när jag blir rik.

Fast dom här är också fina förstås.

Bordsskivan!

Den här fåtöljen var på rea, den kostade ändå som fyra månadshyror. Vi avstod köpet.

Sen kom vi till inspirationsrummen! Den här gånge var det olika årtionder som var representerade. 50-tals rummet såg ut som hemma hos oss!

Med fiiiiiiiiiin tapet och bröstpanel! Det blir vårens projekt i vårt kök bestämde vi.

70-tals rummet hade likadan lampa som de jag fyndade på loppis för ett tag sen, för 10 kr styck!

Och kolla här, härmapa-Svenssons! Jag tycker de borde ge mig en Lilla My lampa som tack för inspirationen. Minst!

Annas Status!

Åh idag är jag så trött att jag måste kämpa med att hålla upp ögonen. Vill bara hem och gå och lägga mig en stund. Ikväll kommer våra kompisar och äter mat och kanske tvingar vi dom att spela det där roliga spelet vi köpt på loppis.
Men fram tills dess räknar jag sekunderna tills jag får gå hem.

Jag har två glada nyheter dock. Nummer ett – de ringde imorse och sa att jag fått blombud! Från vem är fortfarande okänt eftersom det inte levererats ännu. Grymt spännande! Jag antar att det är från Johnny Depp.

Nummer två – jag har blivit invald i Svenska Tecknare, vilket känns väldigt stort och fint. Som nått slags bevis på att jag ändå är på rätt spår här i livet!

Jag försökte mig på att teckna en klippdocka av mig själv och sedan teckna kläderna jag ska packa med till Italien, men jag tröttnade mitt i så nu slöglor jag på skärmen och spelar meningslösa små dataspel där man ska para ihop saker istället.
Mycket bättre.
Dock vet jag att det här kommer få följa med i resväskan på tisdagmorgon:

Bästa cirkuskjolen, perfekt för italienska gator och glass!

Den ljusblårutiga jumperfabrikenklänningen, för att riktigt få suga ut det sista ur sommargarderoben (kolla vad blond jag va i somras!)

Den gula klänningen måste givetvis med, det är Emils favorit och perfekt svalkande när det är varmt.

Bikinin och jeansshortsen såklart. Ingen semester utan det!

 

Annas Nyheter!

Igår hade jag en alldeles strålande dag! Det började som sagt med att jag och Emil och vårt fina fina hus var med i tidningen, sen lyckades jag göra ett finfint loppisfynd via facebook, mötet jag väntat på gick långt över förväntan och senare idag kan jag förhoppningsvis berätta för er vad det handlade om!
Dagen svalutades med ännu ett galant loppisfynd och en flaska champagne såklart, som sig bör på ypperliga dagar!

Angående kommentarerna på bloggen så har det strulat, jag har sett era kommentarer men de har inte synts i bloggen av någon anledning. Men nu ska allt vara löst så nu kan ni kommentera som vanligt och jag lovar att allt ska synas (förhoppningsvis)
Någon skrev och undrade om termoleggings och var man kan köpa dom, svaret är Åhlens! Kostar typ en hundring och är det bästa som uppfunnits sen rostat bröd! Spring och köp så slipper ni frysa om rumpan!

Nu ska jag ta tag i dagen, som är minst sagt fullspäckad! Återkommer med the big news senare idag!

Annas Jul!

Okej, det är en mindre evighet kvar till jul men jag har ändå börjat längta lite.
Egentligen är jag ganska emot julpynt och tomtar överallt men nu när jag för första gången har ett eget hus så blir jag helt plötsligt jättetaggad inför julen!

Vi som dessutom bor i ett riktigt Bullerbyhus (om du bor i Värnamo kan du läsa om oss i Värnamo Nyheter idag!) har ju alla möjligheter att få det hur mysigt som helst!

Jag tänker att jag ska klä in trappräcket med en grangirlang, att jag ska slå in alla paket i brunt papper med randiga snören och snirkliga etiketter, att jag ska knåpa ihop en egen krans att hänga på dörren och ha marschaller på grindstoplarna, att jag ska göra rönnbärsgirlanger som Underbara Clara och hänga i gardinstängerna, jag ska baka pepparkakor och hänga upp dom i röda sidenband, vi ska gå ut och hugga en alldeles egen julgran, välja noga och slippa köpa en utan barr på stan, köpa massvis med julgranspynt på loppis och hänga kulorna jag fått av mamma allra längst fram där de syns mest, göra stilleben av polkagrisar och apelsiner, julgranskulor och granbarr, byta ut alla skira gardiner mot tunga röda i sammet, tända i brasan och lyssna på knastrig julmusik på LP.


Åh jag kan knappt bärga mig, när får man börja egentligen?