Anna Tipsar!

Vet ni en fantastisk sak?! Att lilla fjuttiga Värnamo ska få finbesök av Underbara Clara!
Det är ju en strålande sak och hade jag inte varit bortrest på bröllopsresa hade jag öppnat dörren på vid gavel och hoppats att hon sovit i mitt gästrum! Jädra bröllopsresa att förstöra allting.

Hon kommer iallafall hit onsdagen den 17 oktober och föreläser på Arken, det börjar klockan 15.30 med fika och sen börjar själva programmet vid 16.00. Glöm inte att ta med dig Claras bok så kan hon signera den på plats!
Så åk hit nu alla ni som bor i närheten, Jönköping, Växjö och alla små byar där emellan!
Vill du komma ska du anmäla dig till info@resurscentrum.net eller ringa 036-15 07 05.

Åhhh vad jag önskar jag kunde gå, vi ses ju tyvärr alldeles för sällan då det är en himla bit till Umeå och hon är en av mina favoritpersoner! Har ni hennes bok så tycker jag ni ska slänga ett extra öga i slutet på den förresten…..

Annas Filmtips!

Jag tipsar aldrig om filmer, helt enkelt för att jag inte alls gillar att se på film och de filmer jag ser har jag sett så många gånger att jag kan dom utantill.
Men igår så firade jag och min kära man två månader som gifta och det firade vi med godis och gamla VHS filmer (ja ni hör ju hur filmentusiastisk jag är) och då såg vi min absoluta favoritfilm, Åttonde dagen (den heter Huitième Jour egentligen ifall ni vill se den)
Den handlar om livet, om att tänka rätt och känna efter med magen. Jag kan utan tvekan säga att den här filmen förändrade mitt liv.
Min pappa visade mig den i en period när jag mådde väldigt dåligt och egentligen inte ville någonting alls utom att ligga under sängen med huvudet i väggen, men efter att jag sett den här så blev allting annorlunda.

Emil var skeptisk långt in i filmen men erkände sen efteråt att den faktiskt var ganska bra. Det är ingen action, inget drama och ingen direkt spännande film. Men den är ljuvlig, ungefär som Amelie från Montmartre.
Så om du är en person som tänker lite för mycket, känner lite extra och verkligen förstår det fina i livet, du ska absolut se den!
Du som gillar amerikanska highschoolfilmer där man får den snygga i slutet, kanske inte kommer uppskatta den lika mycket.

 

Annas Lista!

Eminenta Emily hade en så rolig lista, så jag snor den helt enkelt och fyller i jag med:

1. Vad heter du?
Anna Clara Ileby

2. Vad kallas du för?
Anna såklart, finns liksom inte så mycket omskrivningar för det. Eller Ileby av mina kompisar från gymnasiet (vi var hiskeligt många Annor i vår klass) Eller nu på sista tiden, Anna Ritar, som om det var mitt namn. Skumt.

3. Vad vill du att folk ska kalla dig?
Jag var alltid grymt avundsjuk på folk som hade smeknamn när vi var mindre, så min bästa kompis Rebecca (som såklart kallas Ribb) hittade på att jag skulle kallas för Myggan. Det höll ungefär i en vecka.

4. Vad gör du just nu?
Är på kontoret och dricker cola ur glasflaska som min före detta kontorsgranne glömde när han flyttade.

5. Vad skulle du egentligen vilja göra just nu?
Hitta ett mail i min inkorg där det står ”hej vi är en stor sida på nätet som vill att du börjar blogga hos oss, du får en miljon i månaden”. Okej, ja tack.

 

6. Vad har du på dig?
Mörkblåa Levi´s curve jeans (har ni inte provat dom så MÅSTE ni göra det!), en beige tröja i linneblandning som är min skönaste tröja, platsåsneakers och ny leopardsjal från London.

7. Vad har du gjort idag?
Övervägt att stanna hemma för att jag hade så hiskeligt ont i magen, sen fått det att gå över och gått till jobbet ändå. Druckit coca-cola och läst mail.

8. Vad var det roligaste med din dag?
Att jag har ny hårfärg, känns väldigt upplyftande!

9. Vad var det tråkigaste med din dag?
Magontet. Det är nått jag får ibland, attackont i magen så jag måste ligga i fosterställning och pipa länge länge innan det plötsligt släpper.

10. Om du fick beskriva en perfekt dag, hur skulle den då vara?
Den skulle ABSOLUT börja med sovmorgon! Sen vakna och tassa ner i köket där Emil fixat färska frallor och kaffe, köttbullar och bacon. Sen en loppisrunda och avsluta med spelkväll med mina vänner framför brasan!

 

 

11. Om du tittar åt höger, vad är det du ser?
Min kontorsvägg med min kalender, en massa fina inspirerande vykort och mitt hav av stök såklart.

12. På tal om höger, är du vänsterhänt eller högerhänt?
Högerhänt och det känns trist för jag har hört att konstnärliga personer brukar va vänsterhänta så det där har stört mig i flera år. Som ett bevis på att jag nog inte är så konstnärlig ändå.

13. Om du hör ordet perfekt, vad förknippar du det med?
Tråkbloggar som aldrig skriver ut att livet suger ibland.

14. Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?
Jag gillar våren, när de sopar gatorna och man får damma av converseskorna! Åh!

15. Vilken högtradition är din favorit, julen, midsommar, påsk etc? Och varför?
Hmmm….jag gillar valborgsmässoafton! Då vet man att det är vår och att allt bara blir bättre! Annars midsommar ihop med Ribb.

16. Beskriv den perfekta outfiten?
Vippig kjol och sladdrig, urtvättad t-shirt. Slappt men fint.

17. Välj något inom modeindustrin som du skulle vilja rädda svenska folket ifrån genom att banna, som t ex gröna strumpbyxor, boyfriend jeans etc?
Vita pirattights under jeanskjol. Har man kjol så har man antingen strumpbyxor (med fötter) eller är barbent. Punkt.

18. På tal om mode, din favoritbutik?
Jag måste nog ändå säga H&M, fast jag gillar Lindex också. Förutom det urfula samarbetet med Missoni, men annars.

19. Favoritplagg som du har i garderoben? Får gärna illustrera med bild.
Min gamla, slitna Fjällrävenjacka från 70-talet som jag köpt på blocket. Jag älskar´n!

 

20. Favoritoutfit som du har haft på dig hittills i ditt liv?
Åh minns en del ”nyckelplagg” som jag älskade kopiöst när jag var yngre! Minns att H&M´s ungdomsdel hette Impuls då och va min absoluta favoritaffär. Där köpte jag ett par snorgröna, rutiga gubbyxor som jag fullkomligt ÄLSKADE!
Sen minns jag att det var inne med jazzbyxor men jag var så himla smal så de var alltid för stora. Men minns speciellt en gång, när pappa tog med mig på stan och jag fick ett par jazzbyxor! Hade dubbla långkalsonger under för att de skulle sitta tight och när jag kom till skolan var det en kille som sa ”ska inte såna där byxor va tighta?!” Gud vad ledsen jag blev, minns precis känslan. Jag som älskade dom där byxorna så mycket…..

 

21. Favoritplagg på en man?
Stickad tröja, gärna med knappar på axeln. Alltså det är nått visst med en skäggig man i stockat, som en manlig pojke ungefär. Love it!

22. På tal om killar, vad föredrar du, svenskar eller utländska?
Jag har ju träffat fler svenska än utländska, men det är nog mest en slump. Jag gillar män med mörkt hår och ljusa ögon, sen var dom kommer ifrån är inte så noga.

23. Beskriv en egenskap hos en man som du skulle vilja ha, t ex mörk röst, synliga ådror etc.
Om jag var en man skulle jag ha en tatuering över hela bröstet, så himla himla fint på män, men inget jag skulle vilja ha själv. Men en egenskap….hmmm…kanske det där att man kan få stora muskler på armarna. Det är fint.

24. Vad är det mest romantiska en kille gjort för dig?
Alltså frieriet var ju såklart hiskeligt romantiskt, men när jag gick på konstskola så var det en kille som skrivit ett två meter stort kärleksbrev på kvällen och satt upp i mitt tak som jag möttes av på morgonen. Det var väldigt romantiskt och väldigt….ambitiöst!

25. Vad är det mest romantiska du gjort för en kille?
Ingen aning. Jag trodde jag var ganska romantisk men nu känner jag att jag kanske måste step it up!

26. Vad är den perfekta presenten? Ifall du skulle fylla år imorgon.
En hemlig resa! Det fick jag sist jag fyllde år, till Malmö, bo på hotell och gå på Eldkvarn med alla våra kompisar! Så fint!

27. Vad är den hemskaste presenten du fått?
Jag fick ett kilo fetaost av min pappa i julklapp förra året, det va……underligt, men passande eftersom jag är en storkonsument av just fetaost.

 

 

28. Cola eller fanta?
Cola

29. Choklad eller sur/salt godis?
Saltlakrits mmmmmmm

30. Sallad eller McDonalds?
McDonalds, jag äter gärna där fem gånger i veckan, på riktigt! Men nu får jag hålla mig till några gånger i månaden av ekonomiska skäl.

31. Myskväll eller utekväll?
Jag gillar myskväll och börjar bli mer och mer trött på utekvällar. Så onödigt att slösa bort hela söndagen med att ligga i sängen och hata sig själv för att man utsätter sin stackars kropp för sådana påfrestningar.

32. Sex utan kärlek eller kärlek utan sex?
Kärlek utan sex. Tycker nog att kärlek väger över, sex utan kärlek gör bara förbannat ont i längden.

33. Pengar eller kärlek?
Kärlek.

34. Tåg/buss eller bil?
Jag gillar buss på raka vägar. Då vet man att man är på väg någonstans, att ingen kommer åt en och man måste ingenting förutom att titta ut genom fönstret och lyssna igenom sin playlist.

35. Bloggen, instagram eller twitter?
Bloggen såklart. Fast jag är gravt beroende av instagram.

36. Tv eller dator?
Dator måste jag nog ändå säga. Fast jag gillar bonde söker fru, speciellt han med det stora skägget som jag är lite kär i i smyg.

37. The Notebook eller Fast and the furious filmerna?
Har bara sett the notebook av de två och jag tycker den va alldeles för förutsägbar och tjejig för min smak. Vill ha mer twist på filmerna än så, som Amelie från Montemartre, där den som gjort filmen verkligen lagt ner sig på detaljerna.

 

38. Roligaste fyllehistoria?
Oj det måste varit den gången när jag och en tjejkompis var ute och mötte Emil och han sluddrade fram att han hade köpt en ring, frågat pappa om lov och sen inte kunde sluta pussa på mig resten av kvällen. Det var väldigt fint.
Fast knäppast är väl ändå efter rockfesten vi var på och Emil och Bysse kom på att det skulle grilla kassler och sova i trädgården klockan fem på morgonen. De blåste upp en stor dubbelmadrass, satte på sig sina största vinterjackor och mössa, sen somnade de för att vakna klockan 12 nästa morgon, med en stekhet sommarsol rakt i ansiktet och alldeles genomblöta av svett. De glömde liksom bort i fyllan och villan, att det inte blir så kallt på sommarnätterna.

 

39. Pinsammaste fyllehistoria?
När jag blev bjuden på alldeles för många drinkar, alldeles för snabbt en juldag och min storebror fick hämta mig redan klockan elva. Jag snubblade på trottoaren och slog upp pannan, var helt snöig och sen spydde jag när jag kom hem. Ytterst pinsamt!

40. Om du läser bästa vän, vem tänker du då på?
Ribb.

 

41. Något som du är riktigt rädd för? Spindlar, framtiden, att misslyckas etc.
Att jag inte skulle kunna få barn. Det är min största skräck och stora oro.

42. En vacker mening som har fastnat hos dig?
När Emil bodde i Åre och kom hem första gången och han skrev ett sms direkt efter att vi setts där det stod ”jag hade glömt hur söt du är, sötast i hela världen”.

43. Dra ett skämt?
Min pappa har en kompis som heter Mats Chester. Hur kul är inte det?! Mats Chester-byxor! (jag skrattade så jag grät första gången han berättade om honom, hur kan man heta manchester?!)

44. Ditt finaste minne från dina gymnasietider?
När de ringde från estetlinjen och sa att det blivit en plats ledig, då hade jag hunnit gå en vecka på samhäll och en på samhäll-media och vantrivits! Lyckan att få komma in på estet var obeskrivlig rent ut sagt!

45. Det roligaste som hände dig under gymnasiet? T ex, faceplanta (ramla framför alla på ansiktet)
I trean, när ”Slim Kim” (som var oerhört eftertraktad) skrek efter mig i cafeterian ”Anna, faaaaan vad du är snygg!” Åh det lever jag på än!

46. Någon som du önskar att du kunde ha gjort under gymnasiet? (t ex vara mer social, vara mindre social)
Jag är faktsikt oerhört tacksam över min gymnasietid, mina vänner, att jag äntligen hade hittat en snäll kille och att jag fick måla och teckna precis hela dagarna. Jag älskade gymnasiet!

 

47. Något som du vill uppleva i livet som du inte hunnit göra än?
Få en bebis!

48. Nämn tre saker på din att-göra-lista?
Posta paket till Majken, köpa kattsand och teckna en beställning

49. Beskriv din favoritscen från en film/serie alt. länka med youtube.
Minns att jag påverkades oerhört starkt av scenen i Crazy/Beautiful när hon står och gråter och förklarar för sin pappa hur det känns. Som jag bölade!

50. Berätta tre saker om dig själv som ingen vet? (sjunger i duschen, äter baklänges middag etc)
Jag är livrädd för sociala sammanhang och har ångest över att behöva gå dit, ändå tvingar jag mig själv att göra det.
Om jag fick bestämma helt och hållet, hade jag suttit i mitt hus ch aldrig gått utanför dörren. Men Emil är betydligt mer social än jag så jag tvingas träffa folk då och då.
Jag har väldig spyfobi och kan bli alldeles kallsvettig bara någon hostar på fel sätt i närheten av mig. Jag blir alldeles skakig, får extrem handsvett och hjärtklappning när någon säger att de mår illa.

London Baby!

Nu är vi hemma efter en snabbvisit i London. Såhär såg det ut:

Såhär fin utsikt hade jag och Emil från vårt hotellrum! Top floor baby!

På morgonen kunde vi spana in utsikten ordentligt.

Shoppingsugna gav vi oss ut på Londons gator.

Åt frukost med alla engelska byggjobbare.

Försökte komma ihåg att titta år ”rätt” håll vid övergångsställena. Gick sådär.

Hittade till slut fram till Pickadilly Cirkus, efter en låååång morgonpromenad.

Var på kartan ligger Primark?

Puss!

Sen lekte vi i leksaksaffären som hade sju våningar! Tänk att jobba där inne, en i personelan åkte rullskridskor, en annan blåste såpbubblor och någon körde radiostyrd bil!

En öl för att vila trötta fötter.

Och vips, så blev det ny morgon och världens största och godaste smoothie.

Jättestor kaffe (det här var en storlek ”mellan”)

Sen tog vi med oss starbucks på stan, som sanna bloggare!

Och sög ut det sista av shoppingen.

Tog klassiska turistbilder.

Såg London Eye från taxifönstret.

Vinkade till kungafamiljen.

Och drack mer öl förstås!

Sen flög vi hem igen, bye bye London!

3 x Karkki!

Ikväll flyger jag och några kompisar till London. Det är med skräckblandad förtjusning för jag är egentligen inget fan av att åka iväg, blir superstressad och jätenervös, målar upp världens skräckscenarion i huvudet att jag inte hittar till hotellet, blir knivskuren, att mitt kort försvinner osv osv osv. Men sen när jag väl åker så tycker jag att det är superroligt! Så himla onödigt att gå och oroa sig i onödan.

Men när jag ska stressa av, eller är färdigt med allt jag ”måste” teckna, så unnar jag mig att teckna lite Karkkisar. Det är det roligaste jag vet! Man får leka stylist och byta färg på kläderna, ändra strumpbyxor och sätta på en leopardmössa. Som att leka med klippdockor ungefär.

Här är tre stycken från nyss:

 

Det Finns Inget Annat Alternativ Än Att Följa Hjärtat!

(foto: Jocke de Rooy)

Jag såg ett klipp igår, på Gokväll med en tjej som slutat sitt jobb inom ekonomi och blivit illustratör istället. Så himla inspirerande!

Jag har funderat mycket senaste tiden, om jag borde “klippa mig och skaffa ett vanligt jobb”. Växa upp liksom, få en lön som alla andra, kunna tacka ja ibland när det planeras spontanresor och roliga konserter istället för att alltid, alltid behöva säga -Nej tyvärr, hade gärna velat,…..men har inga pengar.

Men om jag gör det då? Om jag låser ateljén en gång för alla och lämnar in nyckeln och aldrig går hit mer?
Istället går jag tillbaka till mitt gamla liv, där jag hade ont i magen varje kväll för att jag visste att imorgon måste jag vakna och gå till jobbet, jag måste äta lunch på bestämd tid, måste dricka kaffe fort som tusan, helst utan att sätta mig ner, måste vara trevlig mot kunderna, måste kunna sortimentet, måste ha arbetskläder som är för korta i livet och stramar på fel ställen, måste komma i tid, måste vara koncentrerad, kan inte hålla på och dagdrömma om målarfärger, papperskvalitéer och pysselideér!
Om jag gör det, stretar emot allt som faller sig naturligt och roligt, allt som är jag – ja då får jag en lön på kontot. En riktig lön.

Då kan jag åka på resor, kan spara pengar i fonder och pensionsspara, kunna köpa kläder och dyra skor, kunna äta mat ute istället för fiskpinnar från igår, kunna gå till tandläkaren och inte gå i ekonomisk konkurs när tvättmaskinen går sönder.

Är det värt det?

Nej. Det kommer aldrig vara värt det. Hur jag än försöker motivera mig att ha ett “vanligt” jobb, så är det ändå aldrig värt det.

Känslan att låsa upp sitt kontor, som bara är mitt, mitt skrivbord, mina pennor, min stol, mina papper. Få ta en kopp kaffe, vänta tills det svalnat lite. Läsa lite mail, kolla lite på bloggar. Sen bli attackinspirerad och måste dra fram alla finaste papper och de bästa pennorna och sen inte gå utanför dörren på timmar. Bara begrava hjärnan i tecknandet. Inte tänka, inte se något annat, glömma bort kaffet helt och sen, när alltihop är färdigt, tycka att fiskpinnar från igår, ändå är det godaste som finns.
För det smakar precis som oxfilé om man kryddar det med sitt drömliv!