Annas Spara och Slösa!

Jag köper aldrig dyra möbler, smycken eller väskor. Inte för att jag inte tycker de är fina, men för att jag helt enkelt inte har råd.
Men med jämna mellanrum åker jag och Emil till Svenssons i Lammhult, så går vi där och klämmer och drömmer och inspireras.
En gång när vi gick där hittade vi stolen Acapulco och KUNDE helt enkelt inte låta bli! Den har nu varit vår käraste ägodel ända sen dess.

Originalet ”Acapulco”

Men nu, nu finns den exakt likadan på Åhlens, för 999 kronor! Då blir jag bitter. Förlåt, men det blir jag.
När jag för en gång skull har unnat mig originalet så kommer kopian och plötsligt står det en i varenda hem.
Surt av anledningen att man inte få känna att man har något speciellt och såklart även surt att veta prisskillnaden (originalet kostar 3500)


Åhlens variant ”Ocean”

Sen tipsade en läsare igår om att Åhlens även har en variant av min vigselring!
Nu var jag tvungen att rusa dit och titta, men den va inte alls lika fin som min men även där svider det lite.
Min fina, antika vigselring som jag kände mig så speciell med.
Nu finns den på Åhlens.
Suck.

Åhlens ring


Min vigselring, i 18 k guld med rubiner i ”knapphålen”.

Det var allt från Fröken Bitter & Fattig för den här gången.

Annas Coach!




Igår hade jag en riktig skitdag. Jag kom hem och la mig i soffan och ville helst aldrig gå upp mer.
Kände att jag kanske skulle ge upp, kasta in handduken och skaffa mig ett riktigt jobb. Att det här är för svårt, för krävande och för mentalt påfrestande.

Men jag har en fördel. Där jag hyr mitt kontor ingår nämligen en coach.
Hon hjälper mig att komma på nya lösningar, hitta nya vägar och hjälpa mig att formulera mig kring mitt företagande.
Som tur är hade vi ett inbokat möte imorse och efter att ha placerat mig själv på olika skalor mellan 1-10 var jag tycker jag befinner mig, fått lite värmande ord och en rejäl spark i röven, känns det betydligt bättre!

Hon är världens bästa, stackars alla människor som inte har en egen coach!
Fast det kan man ju skaffa sig i vem som helst egenligen, sålänge det är någon som törs vara ärlig, hård och peppande.

Nu är jag iallafall redo för nya takter och jag kan ta tag i mig själv och börja om.
Som varje gång efter våra samtal!

Tack!

En liten Lista!


Det är iskallt på mitt kontor så för att hålla fingrarna igång så skriver jag en liten lista:

Saker som är alldeles otroligt irriterande:
– Människor som inte svarar på mail. På riktigt. Om man tar sig tid och skriva ett mail kan väl den i andra änden svara? Det tar ungefär fem sekunder att säga nej tack jag är inte intresserad om det nu var det som var felet.
– Hala vinterskor. Designar man inte vinterskor för att de ska användas just på vintern, med snö och halt underlag? Gör dom då inte blanka på undersidan för bövelen!
– Jobberbjudanden som låter väldigt fina och bra fast sen bara visar sig vara ett rent utnyttjande av tjänster.
– Att mitt kontor ligger en våning högre upp än man tror varje dag. Så när jag äntligen tror att jag är framme är det två trappor kvar.
– Agenturer som aldrig törs satsa på någon som inte redan designat för HM, tecknat åt Vogue eller har rätt diplom i Gucci-portföljen. Vi andra kan faktiskt också. Om ni bara vågar prova.
– Att jag fick ett gammalt hemvirkat överkast som farmor gjort, som Fröken kissade på direkt när jag la det på sängen. När jag sedan tvättat det och lagat alla små hål som blev, så kissade hon på det igen.
– Att det är svindyrt att ordna bröllop och som frilansare badar man inte direkt i pengar. Pizzabuffé, funkar det?
– Att mina fingrar fortfarande inte tinat upp

En liten Lista!


Det är iskallt på mitt kontor så för att hålla fingrarna igång så skriver jag en liten lista:

Saker som är alldeles otroligt irriterande:
– Människor som inte svarar på mail. På riktigt. Om man tar sig tid och skriva ett mail kan väl den i andra änden svara? Det tar ungefär fem sekunder att säga nej tack jag är inte intresserad om det nu var det som var felet.
– Hala vinterskor. Designar man inte vinterskor för att de ska användas just på vintern, med snö och halt underlag? Gör dom då inte blanka på undersidan för bövelen!
– Jobberbjudanden som låter väldigt fina och bra fast sen bara visar sig vara ett rent utnyttjande av tjänster.
– Att mitt kontor ligger en våning högre upp än man tror varje dag. Så när jag äntligen tror att jag är framme är det två trappor kvar.
– Agenturer som aldrig törs satsa på någon som inte redan designat för HM, tecknat åt Vogue eller har rätt diplom i Gucci-portföljen. Vi andra kan faktiskt också. Om ni bara vågar prova.
– Att jag fick ett gammalt hemvirkat överkast som farmor gjort, som Fröken kissade på direkt när jag la det på sängen. När jag sedan tvättat det och lagat alla små hål som blev, så kissade hon på det igen.
– Att det är svindyrt att ordna bröllop och som frilansare badar man inte direkt i pengar. Pizzabuffé, funkar det?
– Att mina fingrar fortfarande inte tinat upp

Annas Kontor!


Som ni säkert redan vet vid det här laget sitter jag inte längre hemma i min rosa-oranga ateljé och jobbar utan har ett kontor i stan numera.
Mitt kontor ligger på fjärde våningen, på något som kallas företagsfabriken. Här finns några nystartade företag och man får hyra ett kontor (för typ inga pengar alls) och då ingår en coatch som ger massa bra tips och sparkar en i rätt riktning och peppar och stöttar (och hjälper till när man helst bara vill lägga sig ner och dö och undrar vafaaaan man startade eget för)
Om du är din egen skulle jag rekomendera en sån här arbetsplats varmt. Du får någon att fika med, någon att utbyta idéer med, känslan av att ”gå till jobbet” och du slipper se diskhögar, dammtussar och annat tråk som finns hemma.
Ring din kommun och se om de har något liknande där du bor!

Jag tänkte att vi tar en rundtur. Ja jag vet, det är sjukt stökigt men jag kan inte jobba när allt är för ordnat.

Här är utsikten från min plats. Här finns bord och två stolar om man vill ha möten. Det händer inte särskilt ofta just i mitt kontor. Men det GÅR.

Här är mitt fönster, med teckningar, fakturor och en skrivare med scanner. När jag började teckna fotade jag bilderna. Det är värdelöst. Ingen illustratör utan scanner!

Lite inspiration, en stringhylle-kopia med material i, mina Björn Borg skor och ett jäkligt stort ljusbord.

Mitt skrivbord. Mina favoritlampa designad av han som gjorde Bumlinglampan, den ger ett jämnt kritvitt ljus över hela teckningen (det är viktigt att din lampa inte belyser gult, för då blir ju färgerna fel när du tecknar) på lampan står en Too-Tiki som jag köpt på loppis för en femma, en lina med viktiga visitkort och en bok jag fått av Emil om att jobba smartare, inte hårdare.

Annas Kontor!


Som ni säkert redan vet vid det här laget sitter jag inte längre hemma i min rosa-oranga ateljé och jobbar utan har ett kontor i stan numera.
Mitt kontor ligger på fjärde våningen, på något som kallas företagsfabriken. Här finns några nystartade företag och man får hyra ett kontor (för typ inga pengar alls) och då ingår en coatch som ger massa bra tips och sparkar en i rätt riktning och peppar och stöttar (och hjälper till när man helst bara vill lägga sig ner och dö och undrar vafaaaan man startade eget för)
Om du är din egen skulle jag rekomendera en sån här arbetsplats varmt. Du får någon att fika med, någon att utbyta idéer med, känslan av att ”gå till jobbet” och du slipper se diskhögar, dammtussar och annat tråk som finns hemma.
Ring din kommun och se om de har något liknande där du bor!

Jag tänkte att vi tar en rundtur. Ja jag vet, det är sjukt stökigt men jag kan inte jobba när allt är för ordnat.

Här är utsikten från min plats. Här finns bord och två stolar om man vill ha möten. Det händer inte särskilt ofta just i mitt kontor. Men det GÅR.

Här är mitt fönster, med teckningar, fakturor och en skrivare med scanner. När jag började teckna fotade jag bilderna. Det är värdelöst. Ingen illustratör utan scanner!

Lite inspiration, en stringhylle-kopia med material i, mina Björn Borg skor och ett jäkligt stort ljusbord.

Mitt skrivbord. Mina favoritlampa designad av han som gjorde Bumlinglampan, den ger ett jämnt kritvitt ljus över hela teckningen (det är viktigt att din lampa inte belyser gult, för då blir ju färgerna fel när du tecknar) på lampan står en Too-Tiki som jag köpt på loppis för en femma, en lina med viktiga visitkort och en bok jag fått av Emil om att jobba smartare, inte hårdare.