Anna och Värmland!



På fredag åker jag hem till Värmland och stannar en hel, lång, ljuvlig vecka!
Jag säger fortfarande ”hem” när jag ska åka dit, trots att jag bott borta i 8 år!
Jag kan tänka mig att ni är ganska trötta på mitt patriotiska tjat om att Värmland minsann är bättre än alla platser på jorden (speciellt eftersom fru Sundh tjatar om samma sak!) men det är nått visst med att komma hem. Som att det är lättare att andas, att axlarna sjunker ner och man på riktigt kan dra in luft ända in i själen.
Jag har lite flyktiga planer på att skriva en bok, inte om Värmland då såklart, men det är där jag hade satt mig för att skriva den (eller möjligtvis Öland)

Utställningen jag ska vara med på i helgen är i Karlstad men tyvärr inte för allmänheten så jag kan inte riktigt bjuda in er även om jag skulle vilja.
Resten av tiden ska jag ägna åt at sitta framför brasan med mina föräldrar och dricka glögg, ha på mig mammas hemstickade sockor (det är kallt på landet), gå ”långa promenaden” och tänka ut fiffigheter med min mor, klappa på mormors mjuka, fjuniga kinder, äta hemlagad mat, försöka klappa min gamla katt som bor på pensionat hos mina föräldrar numera, kanske svänga mina lurviga i en stad som har större utbud än Harrys, handla på monki och ge pappa en försenad fars-dagpresent.

Anna Listar!

Är det någon som egentligen orkar läsa igenom listor, eller gör man det bara för att man själv tycker det är så himla kul att fylla i?
I vilket fall som helst så tycker jag att det är alldeles förträffligt med listor, så här kommer en, återigen snodd av Emma!

Otippad egenskap …
– Jag kan böja mina fingrar så långt bakåt att de nuddar handleden! Ser helt vidrigt ut och folk hatar när jag gör det. Därför gör jag det hela tiden såklart!

Hemlig skill …
– Jag kommer ihåg vad folk jag gått förbi på stan har på sig (det har med färgseendet att göra tror jag). Fast jag vet inte om det är någon skill, mer än om någon råkar vara en mördare för då minns jag precis vad han hade på sig, även om han bara gått förbi mig.

Sak jag älskar hemma …
– Alla mina stringhyllor! Jag har samlat som en tok men det verkar som alla stringhyllor gömmer sig i Småland! När jag flyttade hit hade jag ingen, nu har jag….10 kanske?

Trodde länge …
– Att det var fallskärmar man hade under stolen på planet! Detta trodde jag pinsamt länge! Sen när jag insåg att det var flytvästan så undrade jag givetvis hur fan jag skulle kunna flyga med en flytväst!


Bästa plagget?

– Min skinnjacka! När den en gång försvann på Harrys grät jag som en liten unge (tills jag fick tillbaka den tre dagar senare, nu håller jag stenhårt i den!)

Mitt bästa gladplagg …
– Min sailorjacke-kofta från Jumperfabriken! Den är mitt absolut finaste plagg och jag känner mig alltid förträfflig när jag har på mig den!


Samlar på …

– Mumingrejer. Men bara de riktiga muminsakerna, inte japanmumintroll som är rosa och ljusblå! Min käraste ägodel är mina muminmuggar, första upplagan som inte finns längre. Om någon av dom gick sönder skulle jag på riktigt börja stortjuta!




När jag är ledig …

– Jag är aldrig ledig längre, men när jag tar i och verkligen försöker vara det, så är jag absolut helst på loppisrunda med Emil, dricker vin och lagar middag ihop med mina vänner. (dvs Emil lagar middag och jag dricker vin)

Önskar att jag kunde göra om …
– Gå på konstskola i Stockholm! Jag var alldeles för ung när jag gick där och uppskattade inte hur bra jag faktiskt hade det och vilka möjligheter skolan gav mig! Hade jag fått göra det igen hade jag bott i ateljén och aldrig åkt hem!

Favoritplats …
– Värmland, Hunnebostrand och Öland!



Önskar att jag hade tid att …

– Måla mer oljemålningar, men det blir absolut inte bra om man försöker stressa ihop nått! Sen önskar jag att jag hade mer tid att vara hemma i Värmland och att umgås mer med Emil. Fast tid är inget större problem, snarare att ha råd med allt jag vill göra.

Kan inte leva utan …
– Egentid. Jag är mitt eget största fan och jag älskar när jag får vara ensam och pyssla eller fixa och dona. Det gör att jag blir tusen gånger trevligare sen när jag väl umgås med folk för om jag aldrig hade fått vara ifred, hade jag nog blivit tokig på en vecka!

Är hemligt kär i …
– Ola Salo. Fast det är inte särskilt hemligt. Hur kan man inte vara kär i Ola Salo?

Dagdrömmer om …
– Att flytta in i ett litet rött hus i Värmland. Ibland så mycket att jag alldeles tappar verklighetsuppfattningen och sen måste jag gråta en skvätt när jag inser att jag bara hittat på det där huset.


Jag trivs bäst …

– När det är bara jag och Emil! Som i somras, när det var jag, Emil, ett tält och orimligt mycket packning! Sjukt mysigt!

Personer jag beundrar i bloggosfären…
1. UnderbaraClara, för att hon vågar ryta ifrån när jag själv är för feg!
2. Emma Sundh, för att hon får Stockholm att kännas som en liten bit av Värmland!
3. Elsa Billgren, för att hon lyckas ro iland en massa knasiga och roliga projekt!
4. Karin, för att hon verkar helt fantastisk, verkligen!

Saknar …
– Värmland, Majken, Rebecca och mamma!

Tror att jag skulle ha grymt roligt med …
Konstgrepps-Karin! Jag tror jag hade skrattat så jag satt strass i halsen efter att ha umgåtts med henne! Jag tycker hon verkar vara världens bästa person!

Skrattar åt …
– Family Guy, pappas facebook statusar och tjocka damer som trillar på Americas funniest homevideo!

När ingen annan ser …
– Gråter jag. Skulle aldrig gråta bland folk. Så jag passar på när jag är själv.

Önskar att jag kunde …
– Sjunga rent, då skulle jag aldrig göra något annat!

Ord jag använder ofta …
– Döööhh! (som i värmländska ”du”)

Film jag kan utantill …
– Cry Baby plus att jag kan ALLA kommentarer i alla vänneravsnitt utantill!

Lyckas alltid med konststycket …
– Boka fel tågbiljetter! I tisdags satt jag tex på tåget hem från Stockholm när jag inser att jag ska åka hem på onsdagen enligt min biljett. Har också bokat biljett från Åre hem till Värnamo, med sovvagn och allt, fast fel dag än den jag faktiskt åkte (jag behöver inte ens skriva att jag aldrig gick och la mig va? Satt stel som en pinne i 13 timmar)

Älskar …
– Emil. Så in i helskotta mycket! Mer än allt och jag jublar lite varje dag över att han ska bli min man! Lyllos mig!

Anna Listar!

Är det någon som egentligen orkar läsa igenom listor, eller gör man det bara för att man själv tycker det är så himla kul att fylla i?
I vilket fall som helst så tycker jag att det är alldeles förträffligt med listor, så här kommer en, återigen snodd av Emma!

Otippad egenskap …
– Jag kan böja mina fingrar så långt bakåt att de nuddar handleden! Ser helt vidrigt ut och folk hatar när jag gör det. Därför gör jag det hela tiden såklart!

Hemlig skill …
– Jag kommer ihåg vad folk jag gått förbi på stan har på sig (det har med färgseendet att göra tror jag). Fast jag vet inte om det är någon skill, mer än om någon råkar vara en mördare för då minns jag precis vad han hade på sig, även om han bara gått förbi mig.

Sak jag älskar hemma …
– Alla mina stringhyllor! Jag har samlat som en tok men det verkar som alla stringhyllor gömmer sig i Småland! När jag flyttade hit hade jag ingen, nu har jag….10 kanske?

Trodde länge …
– Att det var fallskärmar man hade under stolen på planet! Detta trodde jag pinsamt länge! Sen när jag insåg att det var flytvästan så undrade jag givetvis hur fan jag skulle kunna flyga med en flytväst!


Bästa plagget?

– Min skinnjacka! När den en gång försvann på Harrys grät jag som en liten unge (tills jag fick tillbaka den tre dagar senare, nu håller jag stenhårt i den!)

Mitt bästa gladplagg …
– Min sailorjacke-kofta från Jumperfabriken! Den är mitt absolut finaste plagg och jag känner mig alltid förträfflig när jag har på mig den!


Samlar på …

– Mumingrejer. Men bara de riktiga muminsakerna, inte japanmumintroll som är rosa och ljusblå! Min käraste ägodel är mina muminmuggar, första upplagan som inte finns längre. Om någon av dom gick sönder skulle jag på riktigt börja stortjuta!




När jag är ledig …

– Jag är aldrig ledig längre, men när jag tar i och verkligen försöker vara det, så är jag absolut helst på loppisrunda med Emil, dricker vin och lagar middag ihop med mina vänner. (dvs Emil lagar middag och jag dricker vin)

Önskar att jag kunde göra om …
– Gå på konstskola i Stockholm! Jag var alldeles för ung när jag gick där och uppskattade inte hur bra jag faktiskt hade det och vilka möjligheter skolan gav mig! Hade jag fått göra det igen hade jag bott i ateljén och aldrig åkt hem!

Favoritplats …
– Värmland, Hunnebostrand och Öland!



Önskar att jag hade tid att …

– Måla mer oljemålningar, men det blir absolut inte bra om man försöker stressa ihop nått! Sen önskar jag att jag hade mer tid att vara hemma i Värmland och att umgås mer med Emil. Fast tid är inget större problem, snarare att ha råd med allt jag vill göra.

Kan inte leva utan …
– Egentid. Jag är mitt eget största fan och jag älskar när jag får vara ensam och pyssla eller fixa och dona. Det gör att jag blir tusen gånger trevligare sen när jag väl umgås med folk för om jag aldrig hade fått vara ifred, hade jag nog blivit tokig på en vecka!

Är hemligt kär i …
– Ola Salo. Fast det är inte särskilt hemligt. Hur kan man inte vara kär i Ola Salo?

Dagdrömmer om …
– Att flytta in i ett litet rött hus i Värmland. Ibland så mycket att jag alldeles tappar verklighetsuppfattningen och sen måste jag gråta en skvätt när jag inser att jag bara hittat på det där huset.


Jag trivs bäst …

– När det är bara jag och Emil! Som i somras, när det var jag, Emil, ett tält och orimligt mycket packning! Sjukt mysigt!

Personer jag beundrar i bloggosfären…
1. UnderbaraClara, för att hon vågar ryta ifrån när jag själv är för feg!
2. Emma Sundh, för att hon får Stockholm att kännas som en liten bit av Värmland!
3. Elsa Billgren, för att hon lyckas ro iland en massa knasiga och roliga projekt!
4. Karin, för att hon verkar helt fantastisk, verkligen!

Saknar …
– Värmland, Majken, Rebecca och mamma!

Tror att jag skulle ha grymt roligt med …
Konstgrepps-Karin! Jag tror jag hade skrattat så jag satt strass i halsen efter att ha umgåtts med henne! Jag tycker hon verkar vara världens bästa person!

Skrattar åt …
– Family Guy, pappas facebook statusar och tjocka damer som trillar på Americas funniest homevideo!

När ingen annan ser …
– Gråter jag. Skulle aldrig gråta bland folk. Så jag passar på när jag är själv.

Önskar att jag kunde …
– Sjunga rent, då skulle jag aldrig göra något annat!

Ord jag använder ofta …
– Döööhh! (som i värmländska ”du”)

Film jag kan utantill …
– Cry Baby plus att jag kan ALLA kommentarer i alla vänneravsnitt utantill!

Lyckas alltid med konststycket …
– Boka fel tågbiljetter! I tisdags satt jag tex på tåget hem från Stockholm när jag inser att jag ska åka hem på onsdagen enligt min biljett. Har också bokat biljett från Åre hem till Värnamo, med sovvagn och allt, fast fel dag än den jag faktiskt åkte (jag behöver inte ens skriva att jag aldrig gick och la mig va? Satt stel som en pinne i 13 timmar)

Älskar …
– Emil. Så in i helskotta mycket! Mer än allt och jag jublar lite varje dag över att han ska bli min man! Lyllos mig!

Anna får Hjälp!


Jag har en vän sen massvis med år, som gått igenom arbetsprover, vinkvällar och diskuterat livet genom nätterna.
Hon är den som förstått när det gått trögt, som lyssnat och torkat tårar och dansat med mig i köket, hon är den som gett mig hårdast kritik men också den som hjälpt mig växa som mest, hon är den jag bråkat, älskat och förstått allra mest, för att vi är så lika. Hon är den, som jag vet, alltid kommer finnas där när jag behöver någon.

Hon har gått på Konstfack och nu har hon också hjälpt mig med tips och ideér angående kalendern (som går i tryck idag!)
Förutom att vara en helt grym konstnär är hon också fantastisk på allt som har med datorer att göra (det jag är som sämst på) så nu har hon hjälpt mig på ordning på min header och titta så tjusigt det blev!
Tack snälla Anna!

Om ni gillar videokonst MÅSTE ni se den här filmen hon har gjort, det är det finaste jag sett!

Anna får Hjälp!


Jag har en vän sen massvis med år, som gått igenom arbetsprover, vinkvällar och diskuterat livet genom nätterna.
Hon är den som förstått när det gått trögt, som lyssnat och torkat tårar och dansat med mig i köket, hon är den som gett mig hårdast kritik men också den som hjälpt mig växa som mest, hon är den jag bråkat, älskat och förstått allra mest, för att vi är så lika. Hon är den, som jag vet, alltid kommer finnas där när jag behöver någon.

Hon har gått på Konstfack och nu har hon också hjälpt mig med tips och ideér angående kalendern (som går i tryck idag!)
Förutom att vara en helt grym konstnär är hon också fantastisk på allt som har med datorer att göra (det jag är som sämst på) så nu har hon hjälpt mig på ordning på min header och titta så tjusigt det blev!
Tack snälla Anna!

Om ni gillar videokonst MÅSTE ni se den här filmen hon har gjort, det är det finaste jag sett!

Anna Preview!


Här kommer en förhandstitt, men detta är alltså framsidan och innan den är tryckt!
Många frågade om den kommer kunna gå att skriva i och jag ska se till att den inte blir högblank men inte heller ”tidningspappertråkig”, så ni kan skriva hur mycket ni vill i den!
Satte helt iskallt mig själv på första sidan, för när tusan får jag någonsin vara omslagsflicka annars? Det gäller ju att passa på.

Tack SNÄLLA för visat intresse, jag har suttit här och jublat över hur många det var som var intresserade!
Oftast sliter man och jobbar som en tok med något men glömmer alldeles bort om någon faktiskt är intresserad sen när det väl är klart så det värmer mitt bräckliga konstnärshjärta att se att så många är intresserade.
T A C K!

Förhoppningsvis kommer kalendern släppas och jag kan ta in beställningar på riktigt i slutet på nästa vecka. Men det återstår att se.
Först Stockholm, tidningsmöte och hem och bygga en halloweenkostym till Emil!