Anna om att Jobba Frilans!

Jag fick höra härom dagen att jag har ett så skönt liv som bara jobbar halvtid, medans vanliga människor sliter på ett jobb på heltid.

Jag jobbar inte halvtid, jag jobbar inte heltid heller, jag jobbar MER än heltid!
Såhär ser en typisk Anna-dag ut:
– Jag jobbar åtta timmar som dekoratör på mitt ”riktiga” jobb. Jag bär soffor, monterar upp lampor i taket och släpar runt möbler och gör fint. Väldigt roligt men det är som ett åtta timmars träningspass!
– Innan jag går till jobbet svarar jag på viktiga mail om beställningar, roliga uppdrag och frågor folk har.
– När jag kommer hem från jobbet sätter jag mig vid datorn, kollar återigen mailen och betar av vad som är viktigast. Sen försöker jag göra åtminstonde en beställningsteckning för att inte ha alldeles för lång leveranstid på teckningarna.

– Sedan påbörjar jag en målning och gör en bakgrund eller målar vidare på någon jag redan har på gång.

– Medans färgen torkar underhåller jag mig själv genom att planera lapptäcken, teckna nått ur min inspirationsmapp eller målar om en stol.

– Sen är det dags att blogga och kolla mailen igen.
– Däremellan försöker jag också klämma in att pussa Emil, mata Allis och hemskt gärna, om jag hinner, ta en promenad med Emma eller Hille.

Så, där har du min dag.
Sen kan du avgöra själv om jag är lat eller inte.

Emils Sommarfest!


























Igår var det dags för Emils stora sommarfest!
Han hade dukat så fint ute i ladan hos hans pappa, med blommor plockade från dikeskanterna och hö från taket, precis sådär som det ska vara på en äkta sommarfest!
Vi var nästan tjugo personer bjudna och det hela började med att allihop cyklade ut till Emils pappa i samlad trupp (även om jag och min tröga cykel hamnade på villovägar då jag inte orkade hålla tempot)
När vi kom fram åkte vi rakt ut i skogen med traktorn och spelade paintball!
Jag har aldrig spelat paintball förut trots att Emil har en egen bana.
Efter första matchen och jag hade fått ett skott i huvudet och ett i munnen (uäääcck) så tyckte jag att det var en mycket överskattat sport (jag grät till och med en smula i min mask för jag tyckte det var så läskigt!
Jag trodde faktiskt på riktigt jag skulle dö när det kom män springande från alla håll och skjöt vilt på mig!
Vi spelade några varv innan vi blev så knottbitna att vi var tvungna att åka och gömma oss i ladan istället.

Sen grillade vi för glatta livet, spelade finfin musik och jag kände mig verkligen så himla hemma! Preciiiiis sådär vill jag att bröllopet ska kännas, rustikt, oglamouröst och bara så himla himla roligt! (ni vet väl att jag har glitter och prinsesstjaffs-förbud på mitt bröllop?)

När vi började frysa cyklade vi hem i regnet, svidade om och drack öl i vårt lilla kök allihop. Sen gick vi på hästgivargården och en bloggläsare kände igen mig och jag skaffade mig en ny dekoratörskompis!

Bästa kvällen!

Anna om Studenten!




Idag tar Värnamobarnen studenten!
Folk som inte själva tar studenten tycker att det är en högljudd, tjatig historia. Men själv ser jag alla iskalla bara ben, sneda slipsar som mammor knutit och hundratals vita mössor och blir alldeles varm i magen.
Jag minns själv så himla himla väl hur det kändes, trots att det är åtta (!!!) år sen nu. Hur det liksom kändes som sockerdricka i magen, som att det var dagen man väntat på hela sitt liv. Dagen då man aldrig mer behövde lyda någon sträng fröken (trodde man då iallafall), aldrig mer behövde ha ont i magen i skolkorridorer och aldrig mer behöva stiga upp halv sju på morgonen (trodde man återigen då iallafall)

Men den bästa känslan av allt var när man steg upp på flaket på lastbilen, omringad av alla andra bildesteter och en alldeles rödrandig nacke efter alla blommor, champagneflaskor och nallebjörnar.
Jag har nog aldrig käns mig så fri, så oövervinnerlig och så himla himla lycklig som den gången!
Jag överlevde, jag klarade mig trots allt. Det gick som ett manta i huvudet under hela lastbilsfärden genom stan. Jag överlevde.

Så ja, studenten må vara ett högljutt hallaballooo, men låt dom få känns sig störst och bäst en stund. Det är ju bara en dag i livet man får tro att man är det.
Det kommer så snart gå över och även de inser att livet bara börjat när man fått den vita mössan.

Dagens Porträtt!


Jag gjorde ett porträtt på min nya favorit Emily. Men nu i efterhand vet jag inte om det är särskilt likt. Men strunt samma, det är iallafall en teckning, oavsett om det är likt henne eller inte!

Nu ska jag äta lunch på vår nyinredda balkong (ska bara köpa en randig matta, sen lovar jag att visa!)

Vet ni vad, igår kom Allis hem med sin första fångst (förutom daggmaskar) en stor fet, svart näbbmus (gigantiskt för att va näbbmus!) och visade stolt upp den för mig och Emil! Vi berömde henne en massa som sig bör och sen fick den döda näbbmusen vila på balkongen innan jag slängde in den i buskarna. Uäck!
Tänk att ha en alldeles egen liten tiger hemma, fast i miniformat! Det är inte illa det.

Anna och Betonghjärtat!




Ni vet att jag skrev om ett betonghjärta jag hittade i Stockholm, kärade ner mig i totalt men aldrig köpte?
När jag var i Karlstad sist fick jag och Emil en förlovningspresent av mamma och jag hoppade högt av glädje när jag såg att det var just betonghjärtat!
Dessutom hade hon köpt det till mig INNAN jag ens hade sett det i Stockholm, great minds think alike you know!
Fick en tanke om att kanske ha med det på bröllopet, att ha ringarna i, men sen kom jag på att den stackars best mannens kavaj kommer bli alldeles sned om han ska ha ett hjärta i betong i fickan!
Men vi får se, kanske kommer vi på nån fiffig lösning. Fint är det iallafall, så fint att man knappt kan sluta kolla på det!
Köper man det så stödjer man dessutom rädda barnen, så det är bara bra saker med betonghjärtan helt enkelt!

Anna och Listan!

Jag snodde en lista från bästa Emma idag!

Namn: Anna Clara Ileby
Piercingar: En i ”fjongen” i örat, sen vanliga hål i öronen och ett som jag inte använder i naveln (Emil bestämde att jag var för gammal för sånt trams)
Tatueringar: Ja min ömma moder och en text på vänster arm, ett anatomiskt hjärta på höger arm, en talgoxe bakom örat, en sjömanspinuppa på vristen, ett ”E” på vaden och Lilla My i svanken!
Längd: 168 cm kort
Skostorlek: 37-38 (de verkar bli mindre med åren, eller så har jag vant mig vid ömmande tår)
Hårfärg: Blond för tillfället. Om vi pratar om min naturliga är det nått råttliknande som ingen sett på årtionden
Fräknar: Nada

Motto: Ful får man va men inte dum. Och ”skam den som ger sig”
Kär? Som tusan
Önskar: Att min mamma bodde ett kvarter bort, att jag hade minst fem rum i lägenheten, att någon skulle ge mig den turkosa soffan på jobbet, att jag fick kissa fram ett plustecken och att ELLE skulle ringa och säga att jag är det bästa som hänt illustrationvärlden på länge! (varför gör dom aldrig det?)

Tycker du att du är attraktiv? Då och då, men oftare i huvudet än i verkligheten
Vilket schampo använder du? Bed Head, mest för att det luktar som tuggummi
Vad är du rädd för? Folk som spyr, folk med äcklig hosta, män som pratar med sig själva på ett mycket argt sätt på tåget och att Emil skulle lämna mig för en sjuttonåring
Gillar du berg- och dalbanor? Lööööööve it! Fast jag får alltid panikångest på vägen upp och inser att jag ju faktiskt hatar berg och dalbanor, men sen när det är klart vill jag åka igen och så håller det på i all evighet. Amen.

Senaste?
Filmen du hyrde? Typ Gremlings när jag var 13? På riktiogt så har jag typ aldrig hyrt film. Tycker film är slöseri med tid.
Filmen du köpte? Sunes Jul
Låten du hörde: Värmlandsvisan, som vanligt
Låten du laddade ner? Veronica Maggio ”snälla bli min”
Personen du ringde? Pappa, för att säga att de var porschar (?) på tv
Personen som ringde dig? Mamma, bara för att säga hej och att jag typ är bäst i världen. Vi gör ungefär 18 sådana samtal på en kväll
TV-program du såg? Top Gear, nästan så man skäms lite men jag älskar deras brittiska torra humor. Sen att bilar är en värdslig sak hör inte riktigt hit.
Person du tänkte på? Mormor, för att hon är så himla fin när hon blir blank i ögonen när man ska säga hejdå och att hon kramar en så hårt att man nästan får slut på luft trots att hon är över nittio år, klappar en på kinden och säger åhhhh!

Favorit?
Låt: Good ridance med Green day, värmlandsvisan (som bara finns i värdelösa versioner på spotify) och typ allt med Sven-Ingvars (om ni var från Karlstad skulle ni förstå)
Sak att göra: Åka på loppisrunda, roadtrippa i Sverige med Emil och att ligga i mina föräldrars trädgård. Och att inreda mitt allra bästa på jobbet så att man helt plötsligt säljer en soffa som ingen ens tittat på förut
Sport: Brännboll. Jag är en sån där andra laget säger ”backa nu!” och ja, det skryter jag gärna om!
Kläder: Klänning i femtiotalsmodell. Jag har liksom hittat mitt ultimata klädesplagg! Har införskaffat mig tre stycken senaste veckan bara!
Film: Cry baby, Åttonde dagen (ni MÅSTE se den!) och en ängel vid mitt bord
Bil: Emils, det är nog mest för att jag gillar föraren. Annars kan jag tänka mig en knallgul bubbla……och ett körkort tack
Serie: Vänner, alltid. Jag kan alla avsnitt utantill och refererad lite väl ofta just till vänner.

Har du någonsin?
Gråtit över en pojke? Typ flera hundra liter
Gråtit över en flicka? Ja!
Ljugit för någon? Ja, fast det syns på mils avstånd när jag ljuger
Varit i slagsmål? Ja, fast jag lyckades försvara mig ganska bra. Det var när jag var liten och slogs mot dumma pojkar
Blivit arresterad? Nej, jag må vara vinglig men aldrig odräglig
Träffat någon från internet IRL? Jajjamen, typ alla mina pojkvänner innan Emil. Skumt när det känns unikt att ha träffat någon utan en dator emellan!

Antal?
Gånger du varit kär? Massvis, men verkligen verkligen älskat nån…..två gånger. Eller kanske tre.
Gånger ditt hjärta brustit? Riktigt ordentligt….tre. Då tror jag det till och med hördes när det gick i tusen bitar.
Hjärtan brustet på grund av dig? Två gånger kanske. Men i första hand en. Jag har det tyvärr på bild. Man riktigt ser hur hjärtekrossad han är. Fy vad jag hatar den bilden.
Tjejer du kysst? Någon gång i tonåren när man ville va häftig på disco. Typ så.
Gånger ditt namn varit med i tidningen? En hel del. Känns lika skumt varje gång. De gånger de har stavat mitt efternamn rätt kan jag nog räkna på en hand dock.

Senaste?
Boken du läste? Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer
Personen du fick e-mail av? Från en tjej som var hemskt nöjd med sin beställda teckning, alltid lika kul!
Personen du fick brev av? Mormor, hon hade varit på utflykt till Filipstad, tre mil bort. Så fint!
Personen du fick sms av? Emma, det är alltid från Emma
Gången hela din familj åt middag tillsammans? I helgen, det är det absolut bästa med att komma hem till Karlstad!
Saken du köpte? En röd klänning med vita hästar på