En Liten Tanke Bara….

För sex år sedan satt jag vid mina föräldrars sekretär och alla papper för att flytta till Skottland var ifyllda och ivägskickade.
Min pappa hade fixat något utbyte och tyckte att jag skulle åka dit.
Se mig om lite.
Sedan strulade det.
Det fanns ingen plats och hela grejen blev avbokad och jag flyttade hastigt och lustigt till Småland istället, bara för att komma bort lite.
Där mötte jag Emil.
I hissen, när jag bar in flyttlådorna.
Nu är jag gift med honom, har en sex veckor gammal son ihop och ett nyköpt hus.
Ödet alltså, himla bra grej….

bild (17)

60 Frågor!

1. Hur gammal är du? Nyss fyllda 30 år!

 bild 2

2. Hur gammal känner du dig? Svarar alltid spontant att jag är 27, så jag antar att jag känner mig som 27. Fast jag tycker 24 klingar bra också.

3. Vad har du gjort i dag? Gått en lång promenad i solen, tittat på världens gladaste Knut och ätit köttgryta.

4. Vilken film såg du senast? Monica Z som vi hyrde härom dagen. Vi hyr fortfarande film i affären, sjukt omoderna. Jag tyckte filmen va superbra men det retade mig att hon inte pratade värmländska.

5. Vem ringde du senast? Mamma. Jag ringde när jag var ute på promenad och hon satt i solen på torget i Karlstad. Vi måste prata varje dag annars får jag abstinens.

bild 4

6. Är du besatt av någonting? Egentid med mina pennor.

IMG_3444

7. Är du rädd för blod? Nej inte särskilt. Men väldigt rädd för kräks.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? I soffhörnet med amningskudden som stöd för datorn.

9. Kan du nämna fem stadsministrar under 1900-talet i Sverige? Ingvar Carlsson, Fredrik Reinfeldt, Olof Palme, Göran Persson och Carl Bildt

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? Nä men jag dubbelkollade den sista med Emil.

11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Hmmm, chockrosa tror jag

 rosahängslen rosabyxor rosor marimekko

12. När vaknade du i dag? Vid halv sju när Emil gick till jobbet och lämnade en skrikig Knut till mig. Men med lite mat så sov vi ända till halv tio!

bild 5 (2)

13. Vilken är din favorithögtid? Valborg om det nu räknas som en högtid, då vet man att det är vår på riktigt och man har hela långa sommaren framför sig! Annars gillar jag midsommar, speciellt om man inte är instängd i nån stuga med folk som tycker att stupfull och midsommar hör ihop. Jag tycker midsommar ska vara enkelt, man går en promenad och plockar blommor, binder en krans och dricker öl, sen sitter man uppe hela natten och dricker rödvin och pratar om livet. Exakt så var min midsommar förra året, perfekt!öland38 öland33 öland29 öland21 öland1 öland20 öland34
 14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
Jag skulle vilja vara i en stuga på Öland med min lilla familj, sitta i en solstol och dricka iskall cola och låta Knut vifta med benen fritt på en filt i gräset. Det ser jag fram emot!

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till? Min högstadieskola. om någon sa till mig att jag var tvungen att gå om högstadiet nu hade jag stängt in mig i en garderob och aldrig kommit ut!

16. Hur vill du tillbringa din pension? På Öland. Jag vill ha ett litet vitt hus med grind. Där ska jag gå med min stråhatt och vita hår och vattna blommorna och bara ha Gudrun Sjödén kläder och randiga strumpor.
öland16

17. Vad lyssnar du på just nu? Knut som ligger här och pratar och viftar för fullt och är alldeles jätteglad!

bild 3 (2)

18. Har du någon gång brutit ett ben? Nej jag dricker så kopiösa mängder mjölk att mitt skelett är som cement.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl? Mjölk, fil, gurka, chokladsås och ost.

20. Vem är din favoritkändis? Jag gillar Hanna i Jakten på det perfekta livet.

skanna0028

21. Vad är du på för humör just nu? Mycket bra! Har gått en lång promenad i solen och Knut är på strålande humör!

22. Vilka världsdelar har du varit i? Europa och Nordamerika

IMG_2466 IMG_2656 (640x427)IMG_9584 (640x427) 23. Snarkar du? Nej. Emil försöker påstå att jag gör det ibland men det vägrar jag tro på.

24. Vilka yrken har du provat på? Butikskommunikatör, butiksinredare, servitris, snabbmatsrestaurang och egen företagare

prick2

25. Hur går du helst klädd? I starka färger eller stormönstrat.

orangekl prickig rosor2 rutig sjöman

26. Vilket stjärntecken är du född i? Fisk.

27. Vilket är ditt favoritgodis? Saltlakrits! Det finns ett ställe i Gränna som säljer världens godaste lakrits, måste ta den vägen till Karlstad nästa gång så vi kan stanna där. Mums.

28. Vad sa du senast? ”Hälsa Ludde!” när jag sa hejdå till Stina.

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Svenska, bild och syslöjd

30. Vad har du på dig just nu? Levi´s jeans och Emils randiga tröja.

31. Vilken är din favoritaffär? TGR. Där finns ju allt! Annars älskar jag Erikshjälpen såklart.

32. Vad har du för storlek i kläder? Innan jag blev gravid hade jag 36-38, nu har jag snarare 38-40 men planerar att vara tillbaka till min vanliga storlek om några månader.

IMG_9663 (640x427)

33. Vad har du i dina fickor? Bilnycklar, gamla kvitton och en napp.

34. Vad köpte du senast? Hade tänkte köpa en ny sjal igår men Knut började skrika i affären så jag struntade i det (cyklar ner och köper den så fort Emil kommer hem sen) annars köpte jag en ny jacka till Knut på loppis för 10 kronor. Så himla fin, stickad med ludd i luvan och träknappar, TIO kronor!

35. Hur många gånger har du flyttat? Runt 15-17 gånger. Fast nu får det räcka på ett tag.

IMG_3686 IMG_3692 IMG_3691

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med (inte saker för att ta sig därifrån)?
Mamma så jag hade någon att prata med, en hängmatta och solglasögon

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Inget av det, jag är konstant trött. Innan Knut kom sov jag 13 timmar om dygnet, nu har jag lugnat ner mig lite men sover fortfarande mycket (som tur är sover Knut lika mycket som jag)

IMG_3664

38. Senaste filmen du såg på bio? En oväntad vänskap. Det var typ bara jag och Vestis där.

39. Har du blivit sydd någon gång? Ja flera gånger.

40. Har du någon gång badat naken utomhus? Såklart!

IMG_3669

41. Vad åt du till frukost? En banan.

42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? Då bodde jag i Södertälje, gick på konstskola i Stockholm och var förlovad med Daniel.

DIGITAL CAMERA

43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? Nej, skulle nog snarare åka fast för saktkörning isåfall

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? Det måste nog vara Emil, fast jag kan inte minnas vad det va han gjorde men det var säkert nått fint.

IMG_3754

45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? På bordet bredvid sängen.

IMG_3479

46. Vad var det sista du åt? Köttgryta.

47. Vilken tid är din väckarklocka inställd på? Den är inte inställd, jag vaknar av Knut.

48. Är du blyg? Nej fast folk som inte känner mig tror nog det. Jag är bara introvert, inte blyg.

49. Har du något tatuering? Ja massor! Ett porträtt av min mamma på armen, en tjej jag tecknat som var en av de första jag la upp på bloggen någonsin, ett anatomiskt hjärta, en hälsning pappa skrivit till mig, ett citat om en häst och en tomat på andra armen, an talgoxe bakom örat, en text som jag och Emil har samma och en sjömanspinuppa på benet och förstås, Lilla My i svanken!

pappa

50. Har du varit med om en bilolycka? Nej men jag är på helspänn hela tiden när jag kör bil.

51. När flög du senast?
När vi var på bröllopsresa på Sicilien.

IMG_2437

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Det har man väl alltid.

53. Vilken är den roligaste träningsformen? Badminton och innebandy. Allt med bollar.

54. Har du några husdjur?
Ja Fröken och Lillfisen.

IMG_3482
55. Vill du gifta dig? Redan gjort, check!

e (640x459)

56. Var växte dina föräldrar upp? I Karlstad. De bodde grannar utan att veta om varann. Sen flyttade pappa och hans familj till Värnamo och när han sen flyttade tillbaka blev han ihop med mamma.

57. Har du någon gång ringt polisen? Ja, när den galna tanten skrek efter mig!

58. Vilka är dina största svagheter? Att jag tycker det är så otroligt jobbigt att träffa folk.

59. Har du, eller har haft, något smeknamn? Nej, vi försökte när vi var små jag och Rebecca. Hon kallade mig Pinnen i några år, men det var alldeles för sporadiskt för att fastna. Tur kan jag tycka nu i efterhand.

60. Vad ska du göra imorrn? Jag och Knut kanske ska sitta i solen och dricka kaffe? Iallafall jag.

Annas Instagram!

Jag har inte tid att blogga de dagarna Emil jobbar så istället blir det en hel del uppdateringar på instagram, mest bilder på Knut då förstås. Kan tänka mig att folk börjar tröttna på Knutbilder men det är ju liksom det enda som snurrar runt här hemma, dessutom är han så himla gullig i sina små minikläder.
Vi kikar lite hur det sett ut på instagram senaste tiden, vill ni följa mig så heter jag annaritar.

bild 1 (2)

Igår lurade jag med mig Emil till Ullared. Vi hade Knut i vår ergobaby och han sa inte ett pip på hela tiden. Lätt vårt bästa köp!

bild 1

Mina killar, gulligaste som finns!

bild 2 (2)

Knut fick ny outfit av min faster! Prickigt såklart.

bild 2

Här är vi, familjen. Det här är för övrigt taget på min födelsedag.
Den här vagnen alltså, när man gå promenader är det minst en varje gång som kommer fram och berömmer vår vagn. Jag förstår dom, den är ju liksom hur fin som helst!

bild 3 (2)

Knut fick låna en hel hög med kläder från Kajsa, eftersom vi hade så lite i storlek 50. Bland annat fick han låna den här fina pyjamasen, man ser ju riktigt hur nöjd han är.

bild 3

De här snögubbebyxorna hade jag när jag var liten.

bild 4 (2)

Här sitter Knut i ergon, nöjd och glad. Den tar vi till även hemma, då får man fria händer och en bebis som somnar på en gång.

bild 4

Nyblivna mormor var här en hel vecka och Knut föll pladask för henne. Både jag och Knut grät när hon åkte hem och saknar henne väldigt.

bild 5 (2)

Snuttefilten har han fått i present och det har blivit en favorit som han fullkomligt älskar. Täcket han ligger på har jag sytt.

bild 5

Vi var på utflykt eftersom det är så vårigt här nu, Knuts första utflykt!

Anna i Tidningen!

Förra veckan blev jag intervjuad för ett reportage i Värnamo Nyheter.
Reportern ville lyfta fram att jag är så öppen i min blogg, att jag skriver om både glädje och sorg. När jag sen läste igenom intervjun innan den gick i tryck och såg att det stod om missfallet så bad jag henne ta bort den biten.
Hon tyckte då att det var intressant att jag helt öppet kan skriva om det i bloggen, men ändå inte vill ha med det i tidningen.

Men det är skillnad.
Min blogg är min egen, det är mina ord och ingen annans. Det är mina läsare, de som valt att följa mig i med och motgångar, det är inte bara vem som helst som råkar prenumerera på en tidning som läser här inne.
Det här är min egen oas av känslor och här inne kan jag välja själv vad jag ska skriva, hur jag vill skriva det och när jag vill skriva det.
Då känns det inte läskigt att skriva om missfall, men med någon annans ord känns det alldeles för stort.

På Värnamo sjukhus ligger avdelningarna så att man först kommer till förlossningen, sen kommer BB och längst in ligger gyn, där man hamnar om man skulle få missfall.
Man måste alltså gå igenom hela BB-avdelningen för att komma till ”den mörka sidan”. Man måste passera alla genomskinliga plastkuvöser med rosiga nyfödingar för att komma till avdelningen där de ger en avslutande tabletter fast man egentligen inte vill avsluta något alls.

Jag minns så väl känslan. Ligga i en steril säng, på lakan av papper och vänta på att allting skulle ta slut. Sköterskan som kom in med saft var femte minut, som om saft skulle få allting att kännas lättare.
När jag efter fem timmar på det där jävla papperlakanet fick gå hem, gick jag genom matsalen med bebisarna, med mammor med sladdriga magar och fåniga leenden, ut till förlossningen där jag mötte tio höggravida kvinnor på rundtur inför sina egna förlossningar.
Där gick jag, med avslutande tabletter mellan benen och tårar som bara rann fast jag försökte allt jag kunde för att hålla tillbaka dom.

För tre veckor sen satt jag och Emil i den där matsalen, med vår genomskinliga plastkuvös med en sovande, rosig liten Knut.
Då kom det ett par, utan leende som gick rakt igenom matsalen. Rakt igenom med tappra försök att inte se alla bebisarna.
Rakt igenom till andra sidan och jag och Emil såg på varann och sen på Knut.
Nu är han här. Livs levande, rosig och perfekt.

Men det var fan ingen lätt väg hit och det kan ingen annan än jag sätta ord på.

jagåknut

Anna Uppdaterar!

Jag lever. Så ni vet.
Men jag var nog lite naiv när jag trodde att jag skulle få en heeeel massa gjort när Knut sover. Han sover förvisso ganska mycket, men då är ofta jag själv så trött/hungrig/i behov av en dusch/sällskapssjuk att jag inte hinner varken teckna eller blogga.
Emil har inte börjat vara ledig än utan börjar med det först nästa vecka, så till dess har jag händerna fulla med världens gulligaste unge! Då känns det faktiskt helt okej att bloggen hamnar lite i skymundan.

Den här veckan är min mamma här så vi passar på att pussa allt vi kan på Knut, som börjar bli mer och mer vaken och tittar storögt på allt vi gör, vi går långa promenader och såklart har vi firat att jag fyllt 30!
Det blev en lugn men väldigt fin tillställning.
Det började med att Emil tog med sig Knut på lång morgonpromenad så jag fick sovmorgon. När jag vaknade hade han dukat upp finfrukost med allt gott man kan tänka sig och mitt på bordet stod det rosa tulpaner.
Jag älskar tulpaner, de gnisslar så trevligt!
Sen kom Vestis förbi och åt frukost med oss, hon hade med sig världens finaste klänning i bästa färgkombinationen rosa och orange, en flaska vin som vi ska dricka ihop i solen så småningom och en tändsticksask från Svenskt Tenn.
Av Emil fick jag biljetter till Trollkarlen från Oz med glada Hudikteatern! Åh hurra, som jag velat se den!
Senare fick jag även en rosa moccamaster från Emil, så nu har vi druckit så mycket kaffe att jag varit helt speedad på kvällarna.

På eftermiddagen dök min mamma upp med en hel hög med presenter till både mig och Knut och på kvällen kom hela tjocka släkten och firade mig.
Mina kompisar kom förbi med världens största och finaste bukett med rosa och oranga rosor!
Kändes precis lagom för en nybliven, lite trött 30-årig mamma.
Den stora 30-års festen får komma lite senare i sommar sen, när alla vänner kan komma och dricka öl på vår gigantiska altan!

Jag hoppas ni har förståelse för att bloggen just nu hamnar i andra hand. Först kommer Knut såklart.
Världens finaste lilla Knut!

Dagen före Dagen!

Imorgon fyller jag 30 år.

Det är början på något nytt och slutet på något annat.
Min bästa tid i livet har utan tvekan varit under mina senaste tio år.
Jag hittade mig själv, någonstans runt tjugofemårsåldern, då slutade jag vara ängslig över vad folk skulle tycka och tänka och jag landade i att såhär är jag och det är faktiskt helt okej.
Efter den insikten har mitt liv blivit betydligt enklare och jag har blivit mer trygg.

När jag var tjugo bodde jag i Södertälje, hade skitiga fönster så det alltid såg ut som det var dimmigt utanför och ett kök som alltid kändes klibbigt. Jag gick på konstskola och visste inte riktigt om jag var på rätt plats vid rätt tidpunkt. Jag kände mig för ung för Stockholm, för liten för kritiken och för oerfaren för att klara mig själv.

Några år senare bodde jag i ett torn med tre våningar. Som ett eget litet muminhus och man såg havet från fönstret och de kala bergen åt det andra hållet. Jag hade en ateljé med altan mot havet som jag var i dygnet runt. Där inne låste jag dörren, drack vin, målade och grät över mitt trasiga hjärta.
När jag flyttade från havet och saltvattnet och tornet ett år senare var jag så trött på det att jag aldrig ville se det mer.
Nu kan jag sakna det ibland.
Det ensamma och tysta muminhuset, snålblåsten och de söndertrampade snäckskalen.

Nu är jag vuxen. Jag har körkort och en bil med automatväxel. Jag har eget hus och en brevlåda med mitt namn. Jag har en man och en son med samma efternamn som jag.
Imorgon fyller jag 30.
Det känns inte mer än rätt.