Anna och Psykologen!

Åh min psykolog, SOM jag tycker om henne! Jag har ioförsig bara gått två gånger men det är ändå så himla skönt att prata med någon, på riktigt!
Förra gången pratade vi mest om pappa, om den kommande bebisen och hur jag mådde. Jag fick även fylla i ett formulär om hur mitt tillstånd var, utifrån 1-5 där fem var bedrövligt och ett var helt okej. Där fanns bland annat frågan hur social jag är, jag kryssade i en fyra, dvs inte alls.
Idag ägnade vi hela terapitimmen åt att prata om detta. Jag förklarade att detta inte är något tillfälligt som kommit i och med pappas död eller bebisen, jag är alltid osocial och har alltid varit.
Hon förklarade dock att jag inte är osocial eftersom jag kan prata med folk och föra mig i sociala sammanhang, men att jag däremot är en introvert person och en ensamvarg som trivs mycket bättre i mitt eget sällskap än ihop med andra.
Åh älskar när de slår huvudet på spiken för PRECIS så är jag!
Hon sa även att jag verkar känna mig själv väldigt väl och inte vara rädd för att stå för att jag är som jag är och gillar att vara ensam.
Det har hon också väldigt rätt i, jag har som sagt alltid varit sån och kommer antagligen också alltid vara det så jag har lärt mig att acceptera att jag är en enstöring.
I samhället över lag så ska man vara social, gilla att arbeta i team och vara en del av ett gäng. Det är på något sätt normen och är man inte en sådan blir man genast en smula udda.

Jag har tänkt mycket på det här genom åren, vad det är som är fel på mig som hellre sitter hemma och klipper tygbitar än går på middagar. Men hon förklarade helt enkelt att en del människor är sådana, att det är ett personlighetsdrag och inget man kan göra något åt.
Man kan öva sig i att vara social, men ändå är man innerst inne som man är ändå.
Kände mig helt lycklig när jag gick därifrån, glad att kunna vara trygg i att jag inte är knäpp och lugn med att iallafall jag känner mig själv väldigt väl.
Även om ingen annan gör det.

7bb016_ec91bcf67e82f08ea2e7d4a21615e5d3.jpg_512

Annas Nya Hårfärg!

Jag har bytt hårfärg, eller piffat upp den gamla kanske är mer rätt.
Älskar att färga håret på salong, det är verkligen min tid och jag riktigt känner hur jag skämmer bort mig själv. Jag gör adrig något annat, typ går på massage eller fixar naglarna så mina frisörbesök är liksom heliga. Hoppas jag kan fortsätta med det även framöver.
Min frisör är dessutom himla bra på att förstå hur jag vill ha det, speciellt idag när det blev precis som jag hade tänkt!
Behöll längden och luggen klipptes i en gardinvariant istället för den raka.
Såhär blev det:

hår1 hår2 hår3

Måste bara nämna en sak som hände på facebook häromdagen. Jag skrev i min statusuppdatering att jag hade fått Värnamos kulturstipendium och en massa vänner grattade såklart och skrev att jag var värd det osv. Då fick jag en kommentar om att det bara verkar vara solskenshistorier och att det bara går bra för mig hela tiden och att det aldrig verkar vara något mörker och tråkigheter.
Jag bara antar att denna person inte läser min blogg.
Upplever ni mig så, som en som bara går på moln och har roligheter runt sig hela tiden?
Man pratar ju ofta om att bloggvärlden är så perfekt och tillrättalagd men jag försöker verkligen dela med mig av allt, både högt och lågt, glädje och sorg.
Sen kan jag hålla med om att senaste tiden har varit oförskämt bra för min del, men det tycker jag faktiskt att jag har förtjänat!

Dagens Lista!

Hittade den här fina listan hos Madeleine och var bara tvungen att fylla i jag med:

Dagens låt: Hela huset med Maggio och Håkan, SOM jag älskar den låten!! (så mycket att jag satte på den på högsta volym igår när jag skulle åka in till stan, då hörde jag inte backvarnaren och höll på att backa in i ett träd!)

Dagens planer: Åh massa viktiga vuxna saker ska göras idag, bland annat två livsviktiga möten inbokade. Men som sagt, mer om det imorgon. Dessutom ska jag äta lunch med min man, sushibuffé!

Dagens frisyr: Nytvättat för en gångs skull! Vi måste ju elda för att få varmvatten och nu när det är kallt ute så tar det evigheter att få varmvatten så det blir mycket torrschampo på vinter halvåret. Snart har jag ny klipp och färgtid, jag tänker mig något sånt här (fast med lugg):

165af8a8e4b362d584d1f8fd9ef87f70

Dagens smink: Nu när alla spår av solbränna gått över kan jag äntligen använda min foundation från Clarins, den är verkligen superljus men täcker så himla bra! Till det har jag det gamla vanliga, bubbelgumsrosa rouge från bodyshop, vit inliner penna, mascara och knallrosa läppstift från face. Ungefär såhär:

2013
Dagens klädsel:
 Grå t-shirt från Fred Perry, kort vippig kjol med rosor från H&M (som är livsfarligt kort just nu) fleecestrumpbyxor, grå stor stickad kofta och blommiga Dr Martens. Kunde inte fota hur jag ser ut imorse för det var kolsvart ute när jag åkte till jobbet.

Dagens saknad: Pappa. Som alltid. Men just idag hade jag gärna ringt honom och jublat och han hade sagt -BRA!! Ska bli spännande att se!

bild3

Dagens roliga händelse: Idag är det bara massa roliga saker, men återigen, vi tar det imorgon!

Dagens tråkigaste:
Att min mage gör så himla ont, lite ovanför naveln. Spänner som tusan, antar att bebis börjar ta ganska mycket plats därinne nu.

Dagens tanke:  Herregud, vad har jag gett mig in på?!!

Dagens längtan:
 Längtar efter söndag, då ska Vestis-bästis komma till oss och vi ska baka pepparkakor och lussebullar, lyssna på julskivor på LP och dricka glögg! (jag har köpt nya glöggmuggar, de små mini muminmuggarna, har ni sett dom?)

öland23

Dagens önskan: Att allting flyter på bra idag, det är en stoooor dag

Dagens mat: Sushibuffé! Är helt galet mätt!

Dagens mående: 
Nervös och pirrig, en smula sliten och vaggande men mest av allt väldigt glad!

Dagens smycke: Mina superglittriga naglar

 

Gårdagens!

Tack för alla intressanta kommentarer på tidigare inlägg om barn! Ni är ju för bra, det är så skönt att kunna ventilera och fråga er, det känns som att ha sin egen mammagrupp på nätet där alla är så himla kloka! Tack!
Känns skönt att veta att man inte måste vara någon åhhhh-bebis-person för att det ska bli bra. Jag tror det kan bli hur bra som helst ändå (och min bebis kommer ju såklart vara en åhhhh-bebis haha)

Såhär såg jag ut igår, jag stannade hemma från jobbet och gjorde något väldigt kul, men det berättar jag mer om på fredag!

mq

* Randig tröja, Lindex
* Klänning från MQ, inget gravidplagg men än så länge får jag plats i den
* Fleecetights, Åhlens
* Kängor, Björn Borg
* Baskern är samma som alltid

Mamma Utan Att Gilla Barn?

Jag ska erkänna att jag inte är särskilt barnkär, är nästan på gränsen till lite rädd för barn till och med. De är så oberäkneliga, de spyr och gråter och åmar sig och man vet aldrig vad de ska ta sig till.
Jag har aldrig varit en sån som måste säga åhhhh och ohhh och iiiiihhh så fort jag ser en bebis, vill inte hålla och blir smått kallsvettig när jag får en bebis i knät.
JAG VET INTE HUR MAN GÖR!!

Jag har alltid tänkt att det här går över när man når en viss ålder. Det har det inte gjort, inte än iallafall.
Sen har jag också tänkt att det säkert går över när jag får egna barn. Det tror jag fortfarande och det återstår väl att se om det är rätt eller fel.

Jag försöker intala mig att när jag var liten var jag vansinnigt rädd för katter, minns min kompis Tomas och hans katt som man bara såg på håll, ligga och blänga på en från vardagsrummet och jag drömde mardrömmar in den där läskiga katten!
Men sen fick jag en katt, en liten vit kattunge och den var ju inte det minsta farlig.
I samma veva blev alla andra katter också ofarliga, för man visste hur man gjorde när man skulle klappa och hålla, när man skulle backa och när de tänkte rivas. Till och med den läskiga katten hemma hos Tomas blev riktigt söt. På håll.
Så kanske går det över som sagt, om det är mina egna.

Emil däremot, fullkomligt ÄLSKAR barn! Och barn fullkomligt älskar Emil. Han pratar gärna med dom, leker och låter dom sitta i knät.
Detta känns ju väldigt lovande då vi iallafall har en av två möjliga som gillar barn!
När vi var på väg hem från dop i lördags sa han i bilen att han längtar till bebisen är här, till han får hålla och leka och pussa.
Fint att han längtar, antagligen mer än jag gör.

Kan ni inte komma med lite pepp på att det kan ändras, inte bara mamma-älskar-alla-barn-kommentarer (för det fattar ju jag också att man gör, sen)

IMG_2131

Med Vide, som vi är gudföräldrar åt. Emil får hålla…

IMG_8499 (640x427)

Med Ebba i Piteå. Emil får hålla….

222

Älskade Majken, min brorsdotter! Henne är jag dock inte det minsta rädd för!

IMG_8576 (640x399)

IMG_6938

SONY DSC SONY DSC

Dagens Kläder!

Kolla, jag har jeans!
Dessutom ”riktiga” jeans. Dock har jag en hårsnodd i knapphålet och den här modellen är vansinnigt låg så magen kan vara ovanför. Men jag ska villigt erkänna att det inte är super bekvämt precis.

jeansgravid

* Jeans, Levi´s
* Linne, Vero Moda kanske?
* Skjortan snodde jag ur Emils garderob
* Sjal i håret, loppis
* Gamla Adidas från en loppis i Varberg

Ni som följer mig på instagram såg säkert att vi var inne på förlossningen i natt.
Igår kväll började jag få sammandragningar, det har jag haft tidigare också men inte såhär. De här kom så fort jag ställde mig upp eller vände mig om i soffan. Magen blev totalt stenhård och bebisen sprattlade som en tok där inne.
Vi gick och la oss och vid halv tre vaknade jag av att magen var som en sten, sen vaknade jag tre gånger till inom bara några minuter av att sammandragningarna inte släppte.
Blev lite orolig och kände att något inte riktigt stämde, så jag gick upp och ringde förlossningen (så skönt att man nu passerat vecka 22 och får ringa förlossningen istället för att anpassa sig efter telefontider hos MVC!) hon kollade igenom min journal och sen tyckte hon att vi skulle komma in.
Då blev jag såklart supernervös att något var galet och väckte Emil, som var måttligt road av att behöva flänga iväg till sjukhuset mitt i natten men nöden har ingen lag.
Satt som på nålar i bilen och var så orolig att jag mådde illa!
Väl framme fick vi komma in på en nästan tom förlossningsavdelning (trodde i mitt huvud att det skulle ligga gallskrikande kvinnor i hela korridorerna) och kopplas upp till en maskin som mätte mina sammandragningar och bebisens hjärtljud och hur mycket den sparkade. Där inne låg vi nog i en timme och Emil fick hålla hjärtljudsmonitorn mot magen på mig hela tiden.
Efter att de kollat det och sett att bebisen var glad och nöjd så fick jag ta en tablett som skulle göra att sammandragningarna slutade och sen fick vi flyttas till ett nytt rum med varsin säng och efter mycket om och men så somnade vi.
Jag var inte så förtjust i att ligga i en sjukhussäng med de där vidriga blåa lakanen och gula filten, varje milimeter bara påminde om pappa och den där hemska sjukhustiden!
På morgonen blev vi väckta av en läkare som kom in och vi fick gå iväg och göra ultraljud och se så bebisen inte var på väg ut men allt såg fint ut!
Sen fick vi äta frukost ihop med en tjej som vi känner, som ligger där inne och väntar på sin bebis! Otippat att känna någon just där.
Fick med mig tabletter ifall det skulle bli samma sak igen och sen åkte vi hem, trötta men glada att bebisen trots allt är kvar på insidan en stund till!

emil