Annas Schema!

 

sthlm

Jag har några intensiva veckor framför mig, minst sagt!
Nu är jag på plats i Karlstad och på måndag drar intensivkursen för körkortet igång men redan nu har jag börjat läsa böckerna, noga och stryka under och ringa in.
Parallellt med läsningen och körningen ska jag teckna och uppdatera bloggen, jag har ialafall tre beställningar som måste iväg innan fredag.

Den 27 september är en fredag och då hoppar jag på tåget till Stockholm, direkt efter att min sista körlektion är över och väl i Stockholm väntar två ljuvliga hotellnätter med min hurtiga man som ska springa Lidingöloppet!
Alltså, bara tanken på att få sova i hotellsäng och äta hotellfrukost i TVÅ dagar gör att det känns helt okej med att plugga dygnet runt fram till dess.
I Stockholm ska jag dessutom (förutom att bada badkar och ta sovmorgon) träffa min bästa kompis såklart, heja på Emil och försöka hinna med ett möte med bästa Emma Sundh om hemliga framtidsplaner.

På söndag åker jag tillbaka till Karlstad och veckan som följer efter det kommer bli den mest avgörande i mitt liv, med bland annat teoriprov och uppkörning, men mer om det när jag kommer tillbaka till Småland!

Mot Tre Veckor i Karlstad!

Nu packar jag snart ihop mitt skrivbord, stoppar ner alla pennor och papper i väskan och drar mot Karlstad i tre veckor!
Tanken är att jag ska ha kräftskiva med min familj, jobba lite och framförallt, ta körkort! (förhoppningsvis)

Jag kommer blogga och teckna som vanligt, i den mån jag hinner mellan pluggeriet av vägskyltar och trafikregler (och mamma-kramande)
Såklart går det bra att göra beställningar även om jag inte är på hemmaplan. Har som sagt med mig alla grejer.

Jag känner mig väldigt laddad inför det här, jag har helt enkelt bestämt mig för att jag SKA klara att ta det där himla körkortet och dessutom så har jag kört och kört och tragglat det där förbannade dragläget med Emil så nu ska det väl gå vägen kan jag tycka!

När jag kommer tillbaka i början av oktober så ska jag visa er en helt ljuvlig sak jag köpt och berätta om roliga saker inför hösten.
Men till dess ses vi på bloggen och håll tummarna hårt att det här ska gå vägen nu, jag behöver alla hållna tummar jag kan få!

Anna

Annas Jobb!

Jag fick ett mail om ett önskeinlägg, att skriva lite mer detaljerat om vad jag gör på jobbet och hur jag gör det.
Såklart kan jag skriva om det, dock gör jag inga steg-för-steg beskrivningar med hur jag färglägger eller sådär, som jag sagt innan vill jag hellre inspirera än lära ut.

Men, såhär ser en dag ut lite på ett ungefär:

09.00 Klockan ringer och jag snoozar en stund, sen går jag upp och dricker ett glas fil (mina frukostvanor är under all kritik)

öland9
10.00 Cyklar till jobbet. Det är tur att vi har en nedförsbacke precis utanför dörren annars hade det känts mycket värre att cykla de 8 kilometrarna till jobbet varje dag. Men nu får man liksom en bra start

prickig10.30 Kommer till kontoret. Egentligen har vi gemensam frukost klockan nio men jag orkar aldrig vara här så tidigt. Bara på vintern när jag åker med Emil till jobbet halv sju, galet!

IMG_1474
11.00 Kollar igenom mailen. Jag har två olika mailadresser som ska kollas, läser alla kommentarer och svarar på alla frågor om porträtt, vad det kostar och hur lång tid det tar. Det kommer ungefär tre-fyra sådana mail om dagen med beställningsjobb eller frågor kring beställningar.

IMG_1566 (640x539)
12.00 Lunch. Jag äter oftast matlåda för jag är för snål för att äta ute (och för fattig också) så jag brukar få äta själv då de andra på kontoret nästan alltid äter någon annanstans. Känner jag mig rik köper jag sushi. Varje gång.

saft
13.00 Här börjar egentligen själva jobbdagen, för nu tar jag tag i beställningar. Jag försöker också att teckna minst en teckning om dagen som jag själv vill teckna, alltså en sån som ska synas i bloggen eller sådär. Det är en himla skillnad på att teckna beställningar och att teckna ”eget”. Beställningar måste ju vara likt och det är lite svårare att ta ut svängarna, men ibland tycker jag att det går riktigt bra. Allt hänger på förlagorna, de med roligast förlagor är oftast de som blir finast porträtt, så enkelt är det.
Jag börjar alltid i blyerts, med att göra en oval och sen markera ut med ett stort kryss, var ögonen och mitten av ansiktet är. Sen tecknar jag ögonen, näsan och munnen och avslutar med att få till ansiktsformen (som jag tycker är knepigast nästan) Ungefär så bygger jag upp en teckning. När all blyerts är klar och jag känner mig nöjd fyller jag i allt med svart tunn penna (från Claes Ohlsson om någon undrar) och sen suddar jag bort all blyerts och färglägger. När jag färglägger börjar jag med huden, som består av typ hundra olika lager av olika nyanser.
Ungefär nått sånt.

IMG_1577 (640x427)
15.00 Fikapaus. Vid det här laget är jag ofta rätt trött. Jag vet att det låter slött att vara trött redan vid tre när man börjar så pass sent som jag, men det tar faktiskt väldigt på hjärnkapaciteten att vara kreativ och skapa så man blir trött. Då är det bra med kaffe och på mitt jobb är de verkligen riktiga gottegrisar så man får alltid bullar eller wienerbröd och sånt till kaffet. Även om jag inte är så förtjust i sånt så är det bra för att komma igång igen.
Sen brukar jag teckna ungefär en timme till, till klockan blir 16.30, då hämtar Emil mig och vi slänger in cykeln i skåpet på hans firmabil och åker hem.
Om det är en av Emils träningsdagar brukar jag sitta kvar på jobbet till 17.00, sen går jag en promenad över till min faster som bor i närheten och sover middag i hennes gästsäng.

Så ser mina dagar ut, ganska så exakt faktiskt!
Hoppas du är nöjd med svaret Marre!

Annas Förkylning!

Vafan, jag har jättemycket att göra den här veckan eftersom jag åker till Karlstad på fredag och blir borta tre veckor för att ta körkort (föhoppningsvis) men såklart vaknade jag dunderförkyld!
Så nu ligger jag hemma i sängen och laddar med nya ideér för bloggen, gör skisser till nya teckningar och nyser då förstås.
Åh typiskt!

Hoppas jag är tillbaka på kontoret imorgon, tills dess ska jag snyta mig, laga höstmat och sova. Ses förhoppningvis imorgon istället.

 

Dagens Porträtt!

Jag har redan visat den här teckningen på instagram och inser nu att det är mycket roligare att visa den på bloggen först, så nu blir det ändring på det. Jag började ju med ett liknande porträtt fast i akvarell, men insåg som så många gånger förut att akvarell inte är min grej, det tar alldeles för långt tid, jag vill bli färdig NU! Så jag gick tillbaka till pennorna. Bilden föreställer Sandra som ni säkert ser.

sandraliten

Tack förresten för all pepp om körkortet, det var en massa kloka ord ni skrev som fick det att kännas väldigt mycket lättare! Tack!
Idag har jag betalat in hela baletten för körkortet OCH uppkörning och teoriprov! Känns helt sjukt att det redan är bokat innan de ens vet om jag kan köra bil eller inte (vilket jag kan, fast lite skakigt)
Igår var jag och Emil ute och övningskörde och då lossnade allt, dragläge, smygkörning, start i backe och alla växlarna föll på plats! Så skönt, äntligen! Kärringstopp har nämligen tidigare varit lite av min specialité men igår så fattade jag äntligen grejen!
Nu jädrar, snart sitter jag förhoppningsvis där med körkortet i handen, jäklar vad jag ska fira då!

Dagens Anna!

Lyckades inte fånga någon bild på helheten, men behövde en porträttbild till en grej så jag tog dessa idag. Alltså det här fenomenet lugg, det är ju världens bästa uppfinning!
Känner mig som en helt ny person!

porträttIMG_2851IMG_2852