Dagens Jobb!

Idag har jag:

* Fått öletiketten godkänd, med beröm och blivit bjuden på godaste pannbiffen som extra tack.
* Bjudit Cissi på grattis-på-trettioårsdagen-glass på stan.
* Gjort klart ett jättejobb med nio A3 porträtt till en tandläkarmottagning som jag jobbat med i flera månader.
* Ätit en tårtbit.
* Cyklat till jobbet, 8 kilometer som kändes som fyra mil.
* Lånat Emils ankartröja och sen beställt en egen likadan fast med knappar inför kommande höst.
* Målat akvarell, mycket ovant.
* Svarat på frågor till Expressen.
* Hämtat ut ett recept på apoteket.
* Postat en teckning (skickar numera rekommenderat, så vi slipper vikta porträtt i framtiden)
* Fått ett nytt uppdrag.
* Längtat efter en tupplur.

wip

Annas Största Skräck!

w (640x427)

Vet ni vad, jag ska övervinna min största skräck och stora ångest i livet! Jag ska nämligen ta körkort!
Okej tänker ni, vilken fjuttig sak att vara rädd för, MEN, det är verkligen en jättegrej för mig!
Jag borde tagit det när alla andra gjorde det, men jag bodde i Stockholm då, hade 1000 kr i månaden och körkort va det sista jag tänkte på. Sen blev det liksom aldrig av och nu har det byggts upp till en så himla stor sak och ångesten runt att jag en vacker dag MÅSTE göra det har gjort mig vettskrämd!

Men nu är det alltså dags, intensivkursen är bokad och damen i telefonen bokade in halkbana och hela baletten och jag sa med vinglig röst: -Men tänk om jag inte kan köra då?
Klaaaart du kan sa damen upplyftande så nu känns det lite bättre.
På två veckor är det tänkt att det här ska vara ur världen. Två veckor, det är ju galet!
Men tänk vad skönt att slippa höra MINST en gång i veckan ”är det inte dags att ta körkort nudå?”, ”ska du inte ta det där körkortet nu?”, ”du skulle haft körkort, då hade allting löst sig” osv osv i all oändlighet!
Att folk har så hiskeligt mycket åsikter om mitt körkort kan jag inte förstå, det är ett jäkla tjatande. Men nu är det alltså snart gjort!

Hurra och hjälp för mig, men jag antar att det är dags att bli vuxen på riktigt nu.
Och ja, jag ska erkänna att det är lite meckigt att bo på landet när man inte har körkort.

Saker jag ska göra när jag har körkort:
– Åka till Gekås, Ullared helt själv. Utan någon (läs; Emil) som tjatar att man ska åka hem hela tiden
– Åka och köpa hamburgare bara för att jag är sugen på kvällen
– Köra hela vägen till Karlstad för att jag har sådan mamma-abstinens
– Åka på loppisrunda och faktiskt stanna vid ALLA skyltar, inte bara de som kommer lägligt
– Åka snabbt på motorvägen med hög musik
– Förhoppningsvis inte köra på någon (det är min stora skräck!)

Dagens Porträtt!

Åh jag har längtat hela helgen efter att sitta ner och teckna, så nu tog jag mig friheten att bara teckna det jag ville, nämligen alltid lika inspirerande fröken Emily Dahl.

emilyröd
Jag har dessutom unnat mig ett låååångt frisöbersök, med färgning och klipp, som var mer än välbehövligt, så nu ser jag ut såhär, redo för hösten!

lugg

En Torsdagslista!

Nu har jag ändrat bilderna ni inte kunde se (de andra är nog bara helt enkelt lite stora) det var att det var tiff-format som gjorde att det krånglade men nu är de utbytta på jpg filer så nu ska det gå att se, hoppas jag.

Hade tänkt visa lite nya teckningar men har suttit med beställningar hela dagen så jag hann aldrig göra några nya teckningar, så istället kommer en liten lista jag hittade hos Sandra:

vilket är ditt bästa sommarprat?
Har bara lyssnat på typ två stycken den här sommaren, skämmes! Så jag måste nog säga Klara Zimmergrens från förra året. Så Himla Bra och något jag tänkt på ända sen jag hörde det!

vilken är den bästa kombinationen av två saker du vet?
Familj och kräftor! Helst skulle jag ha kräftskiva varje helg hela året men eftersom det bara är jag som är så där dödsförtjust i kräftor så får jag nog ha det själv, nu när inte pappa finns mer och kan hålla mig sällskap i kräftsörplandet.

skanna0009

vad gjorde du för exakt fem månader sedan?
Jag såg ut såhär:

randigkl

Och hade precis börjat på den här målningen: 556894_10151289956081496_1040405808_n

när var du avundsjuk på någon senast?
Senast imorse när jag hade sovit någon timme hos min faster innan jag gick till jobbet och jag var väldigt avundsjuk på henne som bor på gångavstånd från stan, dessutom i finaste huset.

har du något onödigt du gör?
Jag sparar på alla former av kartonger och lådor med tanken att det säkert kan va bra att ha. Det är det aldrig.

kan du visa en bild på något jättebra?
DIGITAL CAMERA

Sova middag och dessutom göra det med pappa. Bäst kombo.

vad är det sämsta med denna vecka?
Att jag mått som en överkörd köttfärslimpa några av dagarna, sen vips är det bra igen. Lite stabilitet i hälsotillståndet hade varit skönt.

vad ska du göra resterande dagar av denna vecka?
Jag ska bara ta det lugnt och ladda inför Värnamodagarna som går av stapeln nästa vecka. Sen har jag klipptid på tisdag så jag ska antagligen leta hårinspiration som en tok (fast jag redan vet vad jag ska göra)

när hade du hjärtklappning senast?
När jag gick från soffan till köket igår, som sagt, mitt hälsotillstånd är lite skakigt.

vad ska du göra i höst?
Jag ska gräva ner mig i pennor och papper, måla mycket med olja och sitta inne och kura och jobba när regnet smattrar utanför. Åh jag längtar, älskar höst och att få sitta inne och bara teckna, då är livet som bäst!
IMG_0188 577940_10151286451466496_670866461_n

har du några planer inför slutet av sommaren?
Jag ska hem till Karlstad i början av september och äta kräftor med min familj, sen har jag en massa hemlig inplanerat som jag lovar att berätta om senare!

vad är det konstigaste du gjort för kärlekens skull?
Oj jag har gjort MYCKET dumma grejer när jag var yngre! Eldat upp alla gamla foton sen innan jag blev ihop med honom samt slängt mina absoluta favoritjeans för att jag hade en kille som var så himla svartsjuk att jag inte fick ha haft ett liv innan honom. Sjukt! Jag saknar förresten de där jeansen än.

vad borde du göra men orkar bara inte?
Skriva en text om mig själv som ska in i tidningen. Borde, men orkar inte.

vad har du i ditt kylskåp?
En god lemonad med mandarinsmak från Gotland, vattenmelon och turkisk yoghurt plus alltid minst tre liter mjölk, som ständigt måste fyllas på!

kan du bjuda på någon teaser inför kommande blogginlägg?
Jag hoppas att nästa inlägg ska innehålla en ny teckning, ska bara hitta något inspirerande att teckna!

passion

Anna Blir Vuxen!

Jag finns numera representerad på XXL´s hemsida (reklambyrån jag sitter på) helt plötsligt känner jag mig så ”på riktigt”. Liksom inte bara ett hitta-på-jobb som jag då och då känner att jag
har.
Som min mamma sa när hon såg bilden: Nämen, vad vuxen du ser ut!

Ja, jag antar att jag är vuxen nu, när jag finns på en reklambyrås sida. Om det nu är en av grundstenarna till att bli vuxen. Hoppas det.

Skärmavbild 2013-08-12 kl. 15.44.46

Gotland, Cykel & Camping, sista delen!

Jag som skulle vara tillbaka med nya krafter började med att bli sjuk, typiskt! Men NU, NU är jag tillbaka, promise!

Här är de sista bilderna från Gotland, ska villigt erkänna att vi var dåliga på att fota, man var liksom för trött för att ta upp kameran varje gång det kom något fint (vi susade ju oftast bara förbi i farten)
Det här är iallafall vår fortsättning från Fårö:

IMG_2734

Vi började med att styra cyklarna mot raukarna. Skämten om långa ”rauksträckor” var ganska givet när man cyklar 20 mil.

IMG_2738

John hade högläsning om vad det var vi såg (det lilla vi såg för det var väldigt dimmigt)

IMG_2742

Rauk-kaffe.

IMG_2743

IMG_2745

Bästis-Vestis och John!

IMG_2748

Sen cyklade vi sjujäkla långt tills vi hittade ett hotell där vi inte hade råd att bo, så vi frågade snällt om vi fick slå upp våra tält vid stranden, vilket vi fick.

IMG_2752

Trött snygg man.

IMG_2753

Resans första och enda fricamping! Det här visade sig bli den bästa kvällen på hela resan, hotellet hade trubadur som vi gick och lyssnade på och sen var det bara att gå ner och lägga sig på stranden, flott värre!

IMG_2754

IMG_2759

Skaplig utsikt.

IMG_2760

Vi var väldigt nöjda med vårt val av tältplats, dessutom badade det massvis med nakna gamla människor vid bryggan där borta. Om det var ett plus eller minus får man avgöra själv.

IMG_2763

Sen fotades det inget mer från vår resa, förutom den här väldigt sociala igelkotten då, som bet mig i foten.

Här är min summering av Gotland, efter fem dagar på cykel:
* Man hinner se BETYDLIGT mycket mer med bil, max på en dag med cykel är ca 4-5 mil. Det hinner man inte så långt på.
* Vill man höra Gotländska så har man hamnat på fel ö, här pratas det bara Stockholmska.
* Jag har aldrig varit så medveten om exakt var min svanskota sitter och hur ont den kan göra.
* Ha med reparationskit till cykeln.
* Gotland är enligt min smak en smula överskattat, jag skulle välja Öland any day of the week.
* Är du i Lummelundagrottorna, boka plats på turen INNAN du äter, annars måste du vänta en evighet.
* De finaste platserna är inte campingplatserna utan helt enkelt att slå upp tältet i naturen och tvätta håret i havet.
* Ha en riktigt bra ryggsäck om du ska cykla, du kommer hata dig själv om du tar en som skaver, är obekväm eller sitter fel.
* Cykla med folk som är ungefär som du, man är på varann dygnet runt så då är det bra om ni tänker ungefär likadant.
* Kutens Bensin på Fårö var det bästa stoppet på resan.
* Ha med dig sjösjuketabletter till färjan, det blåste storm när vi åkte och aldrig har tre timmar varit så långa!
* Ha med gasolkök om du campar, det är svårt att hitta ställen att äta längs vägarna när man väl lämnat Visby.
* Gotlands glass (minns inte vad den hette) är suuuupergod!