Annas Nya Små Bebisar!

Det här är anledningen till att det varit tyst på bloggen: Fröken har fått sina fräknar!

bild-24

bild-23

Först kom den här lilla prickiga flickan, som var miniliten!
En timme senare kom nummer två som tyvärr dog på direkten.
Fröken var lite ny på det här med kattungar och fattade inte alls vad hon skulle göra med den lilla tjejen men till slut somnade de båda två mellan mig och Emil i sängen.
På morgonen åkte vi till veterinären då vi misstänkte att det gömde sig ytterligare en unge i Frökens mage.
Medan Fröken åkte in och gjorde kejsarsnitt så fick jag passa lillfisen i behån för att hålla värmen:

bild-22

Mysigt att ha en liten varm kattbebis innanför tröjan. Efter sisådär tjugo minuter, fick jag även en liten grårandig kattpojke i andra kupan!:

bild-21

Nu har vi kommit hem, Fröken börjar fatta galoppen hur man gör med kattungar (trots att hon fortfarande är lite yr i bollen) och nu är alla glada och nöjda och vääääääldigt söta då förstås!

bild-25

T A C K!

Alltså jag visste ju att ni var bra och sådär, men inte att ni var SÅ bra! Tusen tack för alla fina och sorgliga och hjälpande historier i tidigare inlägg och tack för alla fina mail!
Hoppas era kommentarer kan hjälpa varanda, det fick iallafall mig att slappna av ordentligt, så återigen: TACK!

Och till alla er som är vänner, familj eller bara random people som vill hjälpa till, säg inte ”försök att inte tänka på det så mycket, så går det ska du se”. Det är verkligen lättare sagt än gjort och tyvärr inte till någon som helst nytta. Säkerligen sant dock, men hjälper inte ändå. Så försök låta bli att säga så, då blir man bara ännu mer stressad.
Som att säga till någon som fått benet avslitet, att försök att inte tänka så mycket på det, så växer det säkert ut ett nytt.
Lättare sagt än gjort.

Nu ger vi oss tusan på att det här ska gå och gör det inte det, så får jag dricka öl på Gotland istället och det är ju inte fy skam det heller!

DIGITAL CAMERA

Anna & Bebisen!

Det här inlägget har jag skrivit i huvudet ungefär en miljard gånger, men sen vet jag aldrig om jag ska våga vara så öppen, eller om jag ens vill vara så öppen.
Men sen får jag mail och kommentarer från er, där ni varit med om samma sak, eller är på samma ställe som jag och ni tackar för att jag skriver om det. Då känner jag att det kanske är viktigt ändå.

Nu har det gått fem månader sen den där hemska dagen i december då allting tog slut.
Fem månader där mina vänners magar växt, bebisar har kommit och jag har försökt blunda så hårt jag bara kan för att slippa se och slippa känna efter.
Men det går ju inte. Till slut måste man ju känna efter.
Att försöka få barn är som ett limbo, man hoppas, tror och känner efter så det bara knakar varje månad, sen blir man lika besviken, hjärtekrossad och tillintetgjord varje gång det inte blir.
Ännu en månad förgäves, ännu en månad senare tills den kanske kommer. En månad till av tro, hopp och förtvivlan.
Överallt hör man solskenshistorier, om att ”det bara blev” och att det minsann är så himla lätt (jag var ju en av dom, det var ju skitlätt….första gången) och jag är så evinnerligt trött på just solskenshistorier. Jag vill höra regnhistorier, om att det gått åt helvete och att det sen blivit bra, att man inte ska ge upp och att det visst går, så småningom. Regniga historier så jag inte känner mig så ensam i mitt eget regn. Fast det får gärna sluta med sol, så jag fortfarande kan hoppas.

Jag ska inte klaga egentligen, fem månader är inte lång tid om man jämför med hur lång tid det kan ta. Men ändå.
Sen, när det väl blir, då ska jag kräkas med glädje, jubla åt foglossning och le åt min onda rygg.
För faaaan, vad tacksam jag ska vara sen, när det väl blir!

Dagens + & -!

– Teflonpannor som blivit buckliga så det inte går att grädda jämna pannkakor
– Tusen ideér till barnrum men ingen bebis att fixa det åt
– Att inte kunna äta lunch med sin mamma varje dag
– Att mitt ena öga rinner konstant när det är sol ute, som en strid ström av tårar
– Tomatkross, rätt trist på alla sätt och vis faktiskt
– Frågan -Vad ska vi äta idag då?
– Bristen på platser att spela badminton i Värnamo
– Att Majken bor så långt bort
– Tanter som påstår sig ropat in saker på auktion och snor dom mitt framför näsan på mig, fast jag vet att det var jag som vann auktionen
– Kontantinsatsen på hus
– Inte längre ha planer på midsommar som innefattar en nyfödd bebis

 

+ Snälla sjuksköterskor på rådgivningen som bokar upp en på en tid fast det egentligen inte behövs, för de hör hur orolig man låter
+ Frökens stora mage
+ Emils pappa som alltid hjälper till med allting
+ Färg som blir helt matt
+ När folk på kontoret säger att det blir tomt när jag flyttar
+ Att hästsvansen blir lite längre hela tiden och snart bara behöver tio hårspännen, istället för 145
+ Träffa mamma, Majken, Mattias och Matilda om bara några dagar
+ Valborg, årets mysigaste dag
+ Skriva packlistor till Gotland som innehåller silvertejp och cykelpump
+ När Emil säger – Du är rätt gullig faktiskt
+ Sol
+ Peppande tjejer i samma sits

Annas Semester!

Tro det eller ej, men det blir förhoppningsvis en sommar även i år! När svensk sommar är som bäst ser jag ingen som helst anledning att åka utomlands.
Först går man och väntar och längtar hela året och sen när den väl kommer, då drar man till Mallorca! Nej tack.

Vi har redan bokat in vår semester för i år, vi ska nämligen cykla på Gotland med våra bästisar Vestis och John! Inte nog med det, vi ska cykla tandemcykel dessutom! (så att jag bara kan sitta där bak med fötterna i luften och ha det gött, fast säg inte det till Emil)
Vi ska bo i tält, dricka solljummen öl ur ryggsäcken, ha blommor i håret och fladdrande klänningar.
SOM jag längtar!
Jag har aldrig varit på Gotland och om det är hälften så fint som Öland så kommer det vara ljuvligt.
Hoppas bara att vi missar Stockholmsveckan, det känns som det skulle ge en väldigt skev bild av Gotland om man jämför med den som jag har i huvudet.
Fulla Stockholmare i kaptenshatt känns som raka motsatsen till min drömsemester om man säger så.
Jag vill ha ängar, loppis och tystnad.
Det hoppas vi på.

36998_116473155065897_100001096386188_100505_7617880_n

http___makeagif.com_media_4-18-2011_mdTxLW

Annas Nya Kontor!

elfa_btb_0551

Jag flyttade in i mitt kontor för ungefär ett och ett halvt år sedan. Det var mitt livs bästa beslut!

När man jobbar som frilans illustratör, eller frilans överhuvud taget, så sitter man mycket själv.
Jag hade mitt kontor hemma, träffade ingen, såg ingen, kunde sitta i mjukisbyxor i veckor utan att någon brydde sig.

Sen skaffade jag mitt kontor och har älskat varje minut av det! Det är stökigt, färgglatt och framförallt: MITT!
Det är en jädra skillnad att kunna gå till jobbet, även om man gör samma saker som när man jobbade hemifrån. Man måste klä på sig, duscha, träffa folk och dricka morgonkaffe ihop med andra.
Men nu kände jag att det var dags för förändring. Jag funderade lite på om jag skulle flytta hem igen, men med skräckblandad förtjusning bör tilläggas. Jag provade några dagar, men vips så satt jag där i mjukisbyxorna igen. Så nej, att flytta hem var inget alternativ.
Så jag kollade på andra lokaler, andra rum och andra kontor. Men antingen var det för avsides, för dyrt eller för ensamt.

Men igår blev det bestämt! Efter semestern flyttar jag och mitt lilla företag in på reklambyrån XXL som ligger mitt i stan och jag får sitta ihop med andra kreativa människor och slipper sitta ensam!
Jag kommer då sitta mer öppet än jag gör nu, men också med mer likasinnade personer.
Jag kommer fortfarande vara Anna Ritar, jag tillhör inte reklambyrån på något sätt utan hyr min plats där. Så jag är fortfarande min egen och får jobba med vem jag vill och hur jag vill. Det är med andra ord en riktig win-win situation!

Nu känns det helt plötsligt jättespännande att gå till jobbet igen, jag tror det här var förändringen jag behövde!
Det enda sorgliga är, att jag hann komma så långt att jag tog upp telefonen och skulle ringa till pappa och berätta, innan jag kom på att det inte gick.
Han sa alltid att jag borde sitta på en reklambyrå. Så tack pappa, om du nu hade något finger med i spelet!