Anna om Respekt!

profilbild-Anna-Ritar

Något som varit till min fördel hela mitt liv och inte minst sen jag blev egen företagare är att jag helt saknar respekt för auktoriteter.
Jag bryr mig inte minsta om du är stadsminister eller sopgubbe, jag har inga som helst problem med att prata med professorer och högt uppsatta chefer och jag pratar på precis samma sätt med dom som jag gör med mina vänner.
Jag pratade tex om att ”en stor kuk är en klen tröst i en fattig familj” på en jobbintervju hos Gudrun Sjödén och jag drack vin ihop med min professor på universitetet.
Detta gör att jag ofta blir omtyckt då jag inte fjäskar eller slickar någons fötter (detta kan dock också leda till rakt motsatt effekt om personen i fråga gärna VILL att man fjäskar, då hamnar jag långt ner på ”gilla-listan”)
Högt uppsatta män har jag märkt speciellt gillar att jag är som vanligt, att jag inte är det minsta blyg och ganska gå-på-ig.
Det har gett mig massor av roliga uppdrag och jobb genom åren och framförallt väldigt fina kontakter.
Det finns alltid sådana som gör precis som de blir tillsagda, aldrig vågar säga emot eller uttrycka en åsikt bara för att man pratar med ”chefen”. Det är idiotiskt, du förtjänar precis lika mycket respekt som dom, oavsett lön, kön eller position.

Jag läste något en gång som jag brukar tänka på när jag ska träffa någon som anses lite ”märkvärdig”, att han blir inte större jordhög han än jag.
Tänk på det nästa gång, då känner man sig självsäker och stark och tar ingen skit!

Lilla Frökens Fräknar!

bild (2)

IMG_1341 (486x640)

IMG_5294 (535x640)

IMG_5658 (640x427)

Vet ni, vår älskade lilla Fröken ska få små fräknar!
Vi har tänkt att hon skulle få en kull med kattungar innan vi ”fixade till” henne och hon har suttit på vår gräsmatta och skrikit och gormat efter en villig kille, men ingen har dykt upp.
Sen skulle vi på semester och lånade ut henne till min jobbcoach som också bor på landet, men åt andra hållet och vips, låg det en stor röd katt där på deras trappa och uppvaktade vår lilla Fröken.
Tydligen fattade de tycke för varann för nu är hon alldeles rund om magen!
Så snart, om sisådär tre-fyra veckor, dyker förhoppningsvis de små fräknarna upp! Som jag längtar!

Annas Weekend!

Nu är jag tillbaka på Småländsk mark efter en helt underbar weekend med min man! Det var verkligen precis vad vi behövde, nu känner jag mig som en ny människa!

IMG_1490 (618x640)

Vi började med en arg öl i Malmö. När jag beställde den här sa servitören: -Åh, den! Hated by many, loved by few!

IMG_1495 (640x427)

Sen gick vi till världens bästa italienska restaurang! Där åt vi dagen innan vår bröllopsresa men maten där slog allt vi åt i Italien med hästlängder! Epicuré Bröd & Vin heter den om ni vill gå dit.

IMG_1503 (640x449)

BÄSTA! Jag lät ungefär som en brunstig älgtjur under hela middagen för att det var så himla gott!

IMG_1505 (427x640)

IMG_1509 (640x529)

IMG_1512 (414x640)

På vägen hem fick jag för mig att Emils jacka hade exakt samma färg som hotelldörren. Såhär i efterhand vette sjutton om jag hade så rätt i det….

IMG_1522 (427x640)

Ny dag och vi började med ett varv på Bukowskis.

IMG_1525 (479x640)

Titta noooga.

IMG_1530 (449x640)

Sen drog vi till Köpenhamn!

IMG_1527 (640x481)

IMG_1528 (468x640)

…och åt på Hard Rock café.
IMG_1534 (448x640)

IMG_1536 (640x427)

Strosade.

IMG_1537 (640x481)

<3!!

IMG_1539 (640x402)

IMG_1540 (369x640)

IMG_1543 (453x640)

IMG_1545 (640x427)

IMG_1550 (640x446)

Strosade oss ända bort till Nyhavn där vi mötte upp Elin! Vi matchade.

IMG_1557 (640x427)

IMG_1563 (427x640)

Nyhavn var iskallt men vi ”pinade” i oss två öl på uteserveringen innan vi åkte hem till Sverige igen.

IMG_1566 (640x539)

Hämtade sushi, drack rödvin på hotellet och badade bastu.

IMG_1569 (425x640)

Vips blev det en ny dag igen och jag såg ut ungefär såhär, med ny tröja från cheap monday, med tumhål! Kjolen är egensydd.

IMG_1573 (427x640)

IMG_1575 (640x427)

Sooooooligt Malmö!

IMG_1577 (640x427)

Efter kaffe och lite shopping avslutade vi vår weekend på bästa sät, med öl på Lilla Torg ihop med Hille, men det var så roligt så det fastnade inte på bild!

Sådant Man Minns!

* Den gången när jag letade upp hans bildmapp i skolan, skrev ”jag älskar dig! Från Anna Ileby”, sen hittade min egen bildmapp en vecka senare, med hälsningen ”jag hatar dig /Martin”

* När den populära tjejen fastnade under armstödet till en av bänkarna vid skåpen, hon hade för stor rumpa för att kunna krypa framåt och för stora bröst för att kunna backa. Då kunde för en gångs skull jag peka och skratta åt henne, istället för det vanliga, omvända.

* Första gången jag skulle sminka mig, tittade i mammas sminkväska, trodde concealern var ett läppstift. Gick och kollade på innebandy när han som jag aldrig vågade säga hej till spelade, med läppar som hade samma färg som huden.

* När jag tio år senare äntligen fick träffa honom, han jag bara vågat titta på från håll, på en riktig dejt. Han sa att han jobbade med ekonomi och jag kände att vi aldrig skulle kunna bli kära för han var så mycket bättre på lite avstånd.

* Känslan i magen när man skulle gå förbi de där tre tjejerna med vit kajal och push-up behå och bara veta, att de kommer skrika något efter mig.

* Köa med pappa utanför MQ, redan tidigt tidigt, för att kunna få köpa de där Filippa K byxorna som alla andra hade och nu var de äntligen på rea. De utan bakfickor.

* Öppna skåpet och upptäcker att någon lagt in en teckning, där det står Anna med miljoner små hjärtan runt.

* Den där gången på vår gata, när han jag tyckte var söt kallade mig hora så många gånger att jag till slut fick svårt att hålla tillbaka tårarna och den ännu äldre killen sa, att nu räcker det nog.

* Ett sms från den där killen som aldrig svarade när jag ringde, där det stod ” ser på Amelie från Montemartre med min mormor, du ser ut som henne, med andra ord är du jättesöt”

* När mamma tog med mig för att köpa nya kläder så de skulle sluta reta mig och jag fick en silverjacka, precis som Robyn. Då vågade de inte säga någonting på flera veckor.

* Gången då de virade isoleringstejp runt hela den där smala killen och jag inte vågade säga åt dom att sluta.

* Att få stå mellan skåpen, med den där killen med spikes, händer i mina bakfickor.

* Få åka till Småland på semester, träffa en två år äldre kille med epa traktor med luddig instrumentbräda. Sen åka hem igen och säga att man minsann hade en kille som var femton. Även om vi aldrig ens hade kramats.

* Den där bruna levis tröjan som mamma kom hem med från Stockholm, som egentligen var för stor och ”någonting att växa i” men som jag älskade så innerligt.

Annas Tatueringar!

Jag fick frågan om jag kunde göra ett inlägg med mina tatueringar, det har jag gjort förut men kan absolut göra det igen! Det har ju kommit till en del nya sen förra gången.

Vi börjar från början med den första tatueringen jag gjorde, när jag var arton år och bodde i Södertälje:

016

 

Lilla My i svanken. Svanktatueringar var en hit på den här tiden och nu i efterhand är jag så himla glad att jag valde det här motivet ochinte en tribal som det lutade åt först! Här är hon, min arga lilla My som sticker upp ur Mumindalen! Tanken är att det ska se ut som hon kikar upp ur byxorna när man böjer sig fram.

A700_1_04904

Tatuering nummer två var den här texten på insidan av armen. ”Den som inte kan föreställa sig en galopperande häst på en tomat, är en idiot”. Det stod på väggen i min bildsal när jag gick på högstadiet och har följt med mig sen dess. Den här tatueringen gjorde jag 2009.

IMG_1087

Det anatomiska hjärtat gjorde jag när jag börjat som tatueringslärling. Jag gjorde det på högerarmen, som är min måleriarm, som ett bevis på att hela mitt hjärta finns i den armen. Vid det här laget började jag tycka att jag var väääääldigt tatuerad! (det var tider det)

arm

Strax efter det gjorde jag porträttet på min mamma på armen. Min finaste tatuering och jag blir lika lycklig varje gång jag ser den, att den sitter just på mig! Jag får extremt mycket frågor och komplimanger för den här tatueringen, alla frågar om det är jag (vem som nu tatuerar in sig själv på armen) och jag fullkomligt älskar den!

IMG_1236

E:et på benet gjorde jag till vår tvåårsdag i present till Emil.

IMG_1978

Talgoxen bakom örat kom dit en gång när vi hade tråkigt i studion och lite tid över. En fågel som viskar i mitt öra. Dock har den blivit så himla blekt att den knappt syns längre, trots att jag fyllt i den en gång. De sitter dåligt just bakom öronen, men fint är det!

IMG_2758

Sjömansflickan gjorde jag på mig själv. Kände att jag måste ha något eget, så jag la upp benet i knät och tatuerade mig själv! Det gjorde väldigt ont så stackars alla som blev tatuerade av mig!

IMG_4486

Min arga flicka på armen är från en av de första teckningarna jag gjorde till bloggen. Så hon är min hyllning till bloggen, sen gillar jag att hon ser ut som en blyg, arg pinuppa!

bild

Texten på armen fick jag i morgongåva av Emil och som ni ser så har vi likadana! ”In a sea of people, my eyes will always search for you”
Älskar stilen den är skriven med (hittade den färdig så, så jag vet inte om det är någons handstil eller ett teckensnitt), att det ser handskrivet och ditkluddat ut!

pappa-1024x1024

Den senaste tatueringen gjorde jag när jag fick reda på att pappa var sjuk. Texten har han skrivit i gästboken på mitt bröllop, när han var lycklig och frisk och allt var bra. Jag visade honom den här tatueringen på sjukhuset, då grät han och kramade mig hårt.
Den här är lika värdefull för mig som tatueringen på mamma. Pappas ord, precis bredvid hjärtat.

Annas Helg!

Helgen har helt klart gått i musikens tecken!
Vi började fredagen med after work och öl på Harrys för att sen gå vidare…

IMG_2502 (640x598)

(jag går tydligen lite…weird)

IMG_2504 (401x640)

Men var glad ändå!

IMG_2505 (640x467)

Vi fick fint sällskap på promenaden, av Eldkvarn-medlemmar!

IMG_2511 (640x357)

Vi gick hit….

IMG_2541 (412x640)

IMG_2538 (427x640)

IMG_2607 (401x640)

..och NJÖT av det här!

IMG_2756 (427x640)

På lördagen åkte vi på bästa Johns spelning!

IMG_2808 (640x544)

IMG_2841 (503x640)

Jag och Emil matchade.

IMG_2821 (640x390)

Det var en dansant tillställning och det var den helgen det!
Fint!

(alla foton är tagna av Vestis)