Det Här Med Drömmar….

bild (26)

 

Vi fick vårt plus i Italien, på vår bröllopsresa, på en toalett med marmorhandfat och guldtapeter.
Fick läsa instruktionerna om och om igen eftersom de var på italienska, men jag förstod ju ändå, att incinta betydde precis det jag trodde. Ett plus är ett plus. Även på italienska.

Det tog bara några dagar, kanske till och med bara några timmar, så hade man drömmen helt klar för sig.
De små benen med bruna skor, sladdande i gruset. Nerkasade strumpor och huvudfotingar från dagis på kylskåpet.
Min namnlista i mobilen blev längre och längre fast vi ändå redan hade bestämt.
Pappa gillade det där namnet. Därför är det fortfarande bestämt.
Fast det inte längre är något plus.
Vare sig på svenska eller italienska.

– Du kan ju inte vara så ledsen, det hade ju knappt hunnit bli nått!
Plusset, drömmen, ljudet från små fötter i gruset och steg i trappan. Allt det fanns där, även om knyttet bara var en larv, så var drömmarna redan stora och färdigvuxna inuti.
Så jag är ledsen.
Min ledsenhet mäts inte i hur stor larven var.
Den mäts i storleken på drömmen och då kommer jag vara ledsen länge länge än.

 

we’ve got holes in our hearts, we’ve got holes in our lives
we’ve got holes, we’ve got holes but we carry on

 

När Pappa Hälsar På!

Jag tror inte på ”spöken”, är inte särskilt andlig av mig och skulle egentligen inte påstå att jag trodde på ett liv efter döden heller.
Men sen pappa dog har jag nog ändrat mig lite i den frågan. Som jag skrivit tidigare så var det så uppenbart att pappa inte längre fanns i sin egen kropp, efter han dött och det är alldeles för svårt att bara tänka att det skulle vara slut. Bara sådär.
Men han påminner mig då och då att han finns med och det är lite läskigt och trevligt på samma gång.

* Jag stod i köket och gjorde sås, från grunden och det var min pappas specialité, han gjorde alltid världens godaste sås!
Ddet här var kanske tre veckor efter att han dött och jag stod där och vispade ihop lite olika saker jag hittade i skåpen, då började det lukta lite varmt, lite svett och farbrortröja liksom. Precis som pappa. Jag frågade Emil om det var han som luktade och jag gick nära och luktade, men nej, det var inte han. Så jag antar att pappa stod där, precis nära mig och kollade så jag gjorde rätt. Precis som han hade gjort om han levt.

* Det var nysnö ute och dörren till vår vinkällare stod på vid gavel trots att det inte är en dörr som bara går upp av sig själv. Det ligger både ett rör i vägen och har ett hårt gångjärn som stängning. Det fanns inga spår i snön som ledde ner till källaren….

* Dagen innan han dog var det ju det med fasanen som jag skrivit om tidigare. Det var jag och min bror som satt i bilen, på väg att köra till sjukhuset när en ensam fasanhanne gick framför bilen, helt sakta och in i vår trädgård.
Sen dess har vi inte sett den igen men jag är helt övertygad om att det var pappa som va där och sa att han nu flyger vidare.

* Alla miljoner drömmar jag drömmer, helt glasklara! Minns varenda detalj, hur han låter, hur hans rynkor ser ut, vad han har på sig. Trots att jag inte minns en enda annan dröm, så minns jag varenda en där han varit med. Nu senast så krullade han presentsnören och la runt huvudet och en annan gång åt han kräftor i garaget.

* Samma dag som han dog köpte jag en fågel till mamma på loppis, som har en sensor som gör att den kvittrar när man går förbi.
En dag när hon satt vid köksbordet, så kvittrade fågeln ute i hallen och det var ingen som gick förbi. Sen kvittrade den en gång till och såklart var det pappa som fick den att kvittra.

* Nu senast, i påskas, satt vi hemma hos Emils pappa och jag berättade om den där kvittrande fågeln och att det säkert var pappa som gjorde att den kvittrat och just när jag avslutade den meningen, så sattes radion igång! DET var väl ett tecken om något?!

* När jag bäddade rent i sängen kom det en stark vind som bara luktade pappa lång väg. Då sa jag hej såklart, som man gör när någon man älskar hälsar på!

fasanpappa

Förresten, listan med de finaste sakerna som hänt under 2013 som Sandra hade på sin blogg, den med pappan och pussen skrev jag….

Annas Instagram!

På senaste tiden har det sett ut såhär genom min instagram (annaritar):

bild (2)

En helgfrukost med min lilla familj.

bild (25)

Daniel Breitholtz skrev att jag är bra på sin twitter!

bild (26)

Jag köpte en ny bonad för 15 kronor.

bild (27)

Och en ny fin skylt på loppis!

bild

Min oljemålning börjar ta form men är inte riktigt färdig än.

bild3

Fröken kom hem med vårens första jaktbyte.

mat

Min man bjöd min på brunch med somrig efterätt.

Annas Påsk!

Jag har tagit några dagar ledigt från blogg och allt vad det innebär, så nu är jag tillbaka med nya krafter och på bättre humör än på länge!

Såhär har mina lediga dagar sett ut på ett ungefär:

IMG_1323 (640x427)

Mamma var här!

IMG_1325 (640x427)

IMG_1327 (640x496)

Vi gick på auktion men frös så mycket så vi åkte hem.

IMG_1329 (640x459)

Dukade påskfint och bjöd hem en massa släktingar. Väldigt mysigt!

IMG_1332 (427x640)

Jag tog ner utemöblerna från vinden och gjorde rent dom.

IMG_1335 (640x500)

IMG_1341 (486x640)

IMG_1346

Hade årets första utomhusfika.

IMG_1354

Fick fina tulpaner av faster Snäll.

IMG_1355 (640x427)

Bestämde oss för att gå 14 kilometer!

IMG_1357 (640x427)

IMG_1358 (640x427)

IMG_1360 (640x427)

IMG_1362 (640x427)

IMG_1366 (640x427)

IMG_1371 (640x427)

Fikapaus på hälften.

IMG_1374

IMG_1383

Det va jäkligt långt och mina ben var som spaghetti när vi äntligen kom fram!

IMG_1390 (640x427)

IMG_1392 (640x436)

Då kom Cissi, Emma och Bysse och mötte oss med gofika!
Det är vad jag kallar en bra helg!

Tribute Till Mamma!

Min mamma är den klokaste person jag någonsin träffat, hon vet alltid precis vad hon ska säga för att allting ska bli bra igen.
Hon är modig och stark och duktig, kan nästan precis allting och det hon inte kan, det lär hon sig.
Hon blir svettig under ögonen av sötsur sås och bakar surdegsbröd när hon är förbannad.
Vi kan få varann att skratta så vi gråter bara på ett ögonblick och vi förstår varanda mer än någon annan.
Om Muminmamman hade funnits som en riktig person, så lovar jag att det hade varit min mamma.
Hon testar alltid nya maträtter när det kommer gäster, så hon kan försvara sig med ”jag har aldrig gjort det här förut” om det skulle vara äckligt. Vilket det aldrig är för min mamma lagar världens godaste mat och de bästa kanelbullarna som finns.
Hon luktar alltid så himla gott och tycker om att köpa läppstift som inte syns.
Hon är min bästa kompis och förstår alltid precis hur det känns längst där inuti.
Hon är genomsnäll och kan sitta på golvet och leka samma sak med Majken i flera timmar utan att tröttna.
Hon kan en sång till alla lägen eftersom hon varit dagsifröken så länge och det hon avskyr mest är sandiga galonbyxor.
Min mamma skulle gå jorden runt tre varv för sina barn, minst, och tycker om svart kaffe och madeira i bersån.
Idag kommer hon hit och hälsar på i flera dagar.
Min bästa, älskade, underbara mamma!

mammaojag

13109_1188572007

silversaga_varnamo18

IMG_6820 (450x640)

Dagens Frågor!

Hittade de här frågorna, både hos Sandra och ChasingVintage, så nu kan ni även hitta dom hos mig!

10 saker jag tycker om:

–  Att vi snart kan sitta på trappan till vårt hus och dricka kaffe i solen och behöva ta av sig strumpbyxorna för att det känns som benen ska börja brinna i värmen
– Det där pappret som ligger i Aladdinaskar. Det prasslar så trevligt
– Torr asfalt som nyss sopats ren från vinterns sand och grus och man äntligen får ta fram de nya vårskorna
– Ljudet av tulpaner som gnisslar mot varann
– När Emil säger att han har planerat något hemligt och sen är det alltid något himla himla fint
– När man träffar mamma och får krama henne och snusa in sig i hennes hals som är mjuk och luddig och luktar evig sommar
– Att pappa ringde mig från sjukhuset fast han inte kunde prata så bra längre, men ändå försökte. Bara för att han ville fråga hur jag mådde
– Tussilago som växer genom asfalten
– Gå ner i pappas garage där allting är orört och som vanligt och man ser alla hans små projekt, små penslar med lackfärg till bilen blandat med tomma ölburkar och golfpokaler
– Dricka iskallt vin under hängbjörken och sitta i hammocken med mamma och mormor och prata om killar

 

9 saker jag tycker mindre om:

– Märkvädiga herrar i Lyle & Scott-tröjor som säger att det är så himla bra att man som tjej vågat starta eget företag, men sen ändå aldrig ger en några jobb för att man är just ett så litet företag (och inte har pikétröja och båt i skärgården)
– Att sladden till dammsugaren aldrig räcker den där sista metern för att nå in under soffan utan att behöva dra ur och byta kontakt
– Att det är så långt mellan Karlstad och Värnamo. Och att alla i Värnamo påstår att det ligger så bra, för det är nära till allt. Fast egentligen är det precis lika långt bort till allt snarare.
– Att man inte bara kan få sitta hemma och äta chokladbollar utan att behöva ha dåligt samvete för att man såklart borde gå ut och springa i det fina vädret
– Mullvadar. Har aldrig sett mullvaden som ett hemskt djur förrän jag skaffade hus och ser hur de gräver sönder hela gräsmattan
– Rosévin. Ett jävla hitte-på-vin. Vin ska vara rött eller vitt och så är det med det
– Bakning, det måste vara djävulens påfund. Det blir ju ALDRIG som man tänkt sig
– Frottéöverdraget till sängen som bara är äckligt, hårigt och slappt
– Tjejer som säger att de minsann inte är feminister

 

8 bloggar jag läser:

Underbara Clara
Nio Till Fem
Matilda Salmén
Elsa Billgren
Emmas Vintage
Karins Konstgrepp
Emily Dahl
To Tell The Truth

 

7 saker jag vill göra i framtiden:

– Skaffa barn som får små drag från pappa så det nästan känns som han lever igen
– Teckna i ELLE
– Kunna åka till Malmö och bo på hotell en natt utan att behöva spara i flera månader
– Åka tillbaka till New York
– Få så mycket annonsörer på bloggen att jag får in en fast lön varje månad
– Skriva mina memoarer i Paris när jag blir gammal
– Ta körkort för att jag vill och inte för att alla tjatar så förbannat på mig att jag måste

 

6 saker jag är rädd för:

– Att bli lika sjuk som pappa, det är min absolut största skräck just nu
– Att aldrig bli gravid igen
– Folk som kräks eller hostar äckligt
– Behöva ta ett vanligt jobb där jag vantrivs och bara längtar tillbaka till mina pennor
– Att hoppa i vattnet från båten och landa rakt på en gädda
– Mördarsniglar

 

5 platser jag tycker om att vara på:

– Hemma på vår trappa, med Fröken i knät och sol i ansiktet
– I sängen med Emil när vi sover middag en timme på en söndag, bara för att vi kan
– I Arvika med mamma och mormor på vår årliga utflykt, när vi äter glass och inser att jag och mormor har samma klädsmak
– I trägården hos mamma, när man kan sitta under björken tills solen går ner
– I min ateljé, med stängd dörr och med nya pennor

 

4 ord som beskriver mig:

– Ensamvarg
– Envis
– Egenkär
– Pratig

 

3 saker jag ser fram emot:

– Våren och sommaren i huset, förhoppningsvis med en gravidmage inom kort
– Åka iväg några dagar med Emil och bara vara vi, strosa på gator och dricka öl mitt på dagen
– Ta fram min cykel igen

2 bra filmer:

Amelie från Montemarte
Gökboet

 

1 bra låt:

Koppongen med Anders Ekborg