Annas CV och Öppna Jobbansökan!

Jag har en hel del läsare och har även märkt att en del av er som läser faktiskt sitter på en massa roliga jobb och med fina titlar i ryggen, så nu ska jag ge er lite inspiration!
Jag tycker att ni ska jobba med mig om ni:
– Vill ha jobbet färdigt snabbt, har en kort deadline och vill ha snabba resultat
– Tycker det vore roligt att använda sig av en illustratör som inte redan alla andra har använt sig av (det här är ju dock en tidsfråga, snart, snaaaart, kära vänner. Då syns jag minsann överallt!)
– Vill ha nån som kommer med egna förslag, fyndiga vinklar och påhittiga teckningar
– Vill dricka kaffe och prata jobb med någon som är rolig, inte bara sitter och ler och nickar inställsamt
– Inte är insnöade på att man måste ha ett Beckmanspapper i bagaget, utan bryr sig mer om vad man faktiskt presterar

Det här är jag bra på:

Styling och dekoration. Lite otippat kan man tro, eftersom alla bara ser mig som ”hon som tecknar” men jag har minsann jobbat som dekoratör också. Här är ett exempel med styling jag gjort för elfa:

elfa_btb_0551

Mönsterdesigner. Jag har designat mönster åt bland annat Björn Borg och åt Nässjöholm (necessärerna)

IMG_0241

Teckna såklart! Mina bilder har synts i bland annat Amelia, Allers, Älskade hem, Damernas Värld och Glamour.

Allerstext


Designa loggor, tags och reklammaterial.
Här har jag bland annat jobbat åt Jumperfabriken, Rockefella och Svea.

Jumperfabrikentext

Måla. Mina oljemålningar är populära och säljs hos Antik och Design i Molkom.

293045_jpg_450544img699

Pyssla och i viss mån sy. Tycker om att bygga om, måla om eller fixa till gamla saker. Och sy blommiga kjolar.

stol (640x543)

Teckna serier. Det här gör jag i smyg när jag är förbannad eller lite när jag inte riktigt vet var jag ska göra av alla tankar. Den lilla ”tanten” med svarta baskern är mitt alter ego.

skanna0012

Teckna företagsprofiler. Lite som en beskrivning vad ett företag sysslar med, eller som hjälp vid föredrag eller reklam.

bild-8

Teckna porträtt av personalen. Istället för tråkiga foton kan du välkomna dina besökare med porträtt istället.

Böna lena-karin

De här uppdragen skulle jag gärna göra:

* Teckna skivomslag
* Designa posters och affischer
* Designa tyg
* Teckna lookbooks
* Teckna kända ansikten

Sådär, kära stora företag (eller små med för den delen) nu vet ni vad jag kan. Använd mig!

– Men Anna, hur ska det kunna gå?

Igår hade jag och Emil samtalet jag bävat inför, väntat på och tassar på tå omkring.
Samtalet om mitt jobb, att tänk om det inte går?

I ett och ett halvt år har jag haft mitt eget kontor i stan, med utsikt över hustaken, kaffemaskin och en egen dörr att stänga.
I ett och ett halvt år har jag haft mina egna arbetstider, mina egna regler och mitt eget tempo.
I ett och ett halvt års tid har jag varje dag, andats in och tänk att herregud, vad jag är lycklig som får göra det här.
I ett och ett halvt års tid har jag känt mig stolt, och duktig och kababel, som får det att gå runt.
I ett och ett halvt år har jag vänt och vridit på varje krona, satsat och hoppats att ni ska gilla det jag gör.
I ett och ett halvt år har jag haft lite lite ont i magen för framtiden.
I ett och ett halvt år har jag varit så evinnerligt lycklig över mitt fina lilla jobb.

Men jag är inte rik. Långt ifrån. Jag har inget ”den 25:e” och jag kan inte åka på weekend med min man när vi behöver andas.
Jag har för tillfället inte råd att varken klippa mig eller gå till tandläkaren men jag tänker FAN inte ge mig!
Min största skräck och mardröm är att behöva låsa kontoret och lämna in nyckeln, att aldrig komma tillbaka hit mer och att känna att jag var tvungen att ge upp.

Ge upp för at det är för stort, för svårt och för påfrestande.
Emil har också drömmar, drömmar han inte kan förverkliga för att vi inte har råd.
Han får inte heller åka på weekend med sin fru, inte köpa ipad eller den dyraste köttbiten. För då har vi inte råd.

Allt hänger på mig.
Måste få det här att funka.
Det är inte så lätt att vara egen och liten och försöka hålla näsan ovanför vattenytan.

Men jag vill det här.
Mer än jag någonsin velat något annat.
Snälla, låt det gå!

Annas Dagens!

Jag kommer aldrig bli någon skönhetsblogg, kan alldeles för lite och bryr mig alldeles för lite också för den delen.
Jag köper ganska sällan smink eftersom jag får det mesta från min faster i sminkaffären, men såhär ser det iallafall ut i min sminkväska just idag:

IMG_1235 (640x463)

* Perfect match foundation från Loreal i färgen golden ivory. Jag brukar vanligtvis använda foundation från clarins men tänkte prova nått nytt. Det var dumt för den här är inte alls lika bra.
* Matifying powder från elf. Det här köpte jag häromdagen och är så himla nöjd! Det har ingen färg, bara mattar ner och jag är helt såld som den blankfis jag är!
* Rouge från the body shop i färgen vibrant rose (tror jag, syns så dåligt vad det står), väldigt bra är den iallafall och inte så skrikig i färgen.
* Vit inliner penna till ögonen, från isadora.
* Mascara från clarins
* Rougeborste från burberry
*Läppstift från face i färgen ”Ullas röda”
* Mörklila geléeyeliner från wet´n´wild. Det här är den ENDA eyeliner som sitter hela dagen på mig, annars brukar jag alltid få ett svart streck uppe på ögonlocket efter nån timme. Den här är fenomenal!!
* Sen är det också en nyköpt produkt, som är min absoluta favorit och numera ett måste, make-up mist & set från elf. En spray man sprayar i ansiktet när man är klar med sminket, som gör att allting sitter som berget hela dagen! Annars brukar mitt smink ”smälta” bort under dagen, men nu sitter det som tusan! Bäst produkt, dessutom kostar den bara 49 kronor! (om ni bor i Värnamo så har Håkanssons Parfymeri numera elf i sitt sortiment, spring och köp!)
* Necessären är en egendesignad!

IMG_1251 (427x640)

Såhär ser det ut när det är färdigt och såhär ser hela jag ut idag:

randigt

* Randig tröja från Lindex
* Fuskskinnkjol från Monki (gammal)
* Prickiga strumpbyxor från H&M (med termoleggings under)
* Skor från urban outfitters som vanligt

Annas Helg!

Min helg har varit väldigt rolig måste jag säga!
Vi började i Emils pappas garage, där vi byggde ett staffli till mina målningar! Så nu kan jag äntligen måla ordentligt utan att behöva sitta på golvet. Jag har redan ett bordsstaffli som pappa byggt till mamma för en massa år sen, men jag behövde ett stort, som kan stå på golvet (och dessutom går det att fälla ihop)

IMG_1154 (640x427)

IMG_1164 (427x640)

Såhär nöjda va vi!
Sen gick vi in och hälsade på Vide, som höll ställningarna inne i huset.

IMG_1170 (640x427)
Sen var det dags för spelkväll…

IMG_1197 (427x640)

IMG_1199 (640x427)

…det började lugnt och sansat…

http-__makeagif.com_media_3-18-2013_pU69tY

…sen spårade det ut totalt!
Väldigt rolig helg!

Du Är Min Person!

Photo: Jessica Silversaga

Sen pappa dog har jag och mamma pratat i timmar, ältat, vridigt och vänt på hur den perfekta partnern är, hur man får det att hålla i trettio år och tre dagar och hur man gör för att stå ut när det går trögt.

Vi har kommit fram till att vi tycker ganska lika i de här frågorna.
Det viktigaste, överst på bådas lista: att ge varandra plats.
Man kan inte kontrollera en annan människa, inte bestämma vad den ska tycka om eller inte tycka om.
Jag och Emil har vitt skilda intressen, men det är viktigt att låta det vara så för annars trampar man så lätt på varann och stänger in sin partner i en liten låda. Då går det helt enkelt aldrig.
Emil älskar till exempel att åka skidor, får han inte göra det minst en gång om året så känner han sig instängd och blir olycklig.
Då får han såklart åka skidor. Jag har alrig stått på ett par skidor och skulle aldrig våga åka lift, så därför följer inte jag med på hans skidresor på samma sätt som han inte följer med mig när jag åker till Turkiet och bara ligger i en solstol i sju dagar.

Det är svårt att ge varann plats, för man är så upptagen med att man måste skapa minnen ihop, resa ihop, göra saker ihop! Men de allra bästa minnena, det som mamma saknar mest med pappa nu när han är borta, det är det där att bara sitta i soffan ihop. Att bara va.
Inte resorna, inte middagrna, inte allt det där andra. Utan det enkla, det som tar tid att bygga upp och det som är riktig kärlek.
Att bara va.
Ihop.

Min bästa tid är när Emil är på nedervåningen och pysslar med något, drar in nya lampsladdar eller installerar nya ledbelysningar i hyllorna och jag är uppe i min ateljé och målar. Han är inte på mig och jag är inte på honom, men jag hör att han är där och det räcker.
Sen har vi, såklart, en himla massa gemensamt också. Vi skrattar åt samma saker (okej, inte riktigt samma saker, men nästan) tycker om att klä oss i våra bästa kläder och åka på loppisrunda med matsäck i bilen, vi tycker om att vara i trädgården och bygga om någonting och vi tycker om att hitta på nya projekt till huset.

Men allra mest tycker vi om att vi får vara precis som vi är, som vi var innan vi blev ihop. Utan att någon säger åt oss att ändra oss.
För det var ju den Emil jag blev kär i, inte en efterkonstruktion som jag tvingat honom att bli!
Vi har sett Italien och New York, gått på gatorna i London och rest över hela Sverige i bil.
Ändå värderar jag vår tid i soffan högst. Då vi bara är.
Ihop.
(foto: den fantastiska Jessica Silversaga)

Annas Instagram!

Lite såhär har det sett ut i mitt liv på senaste tiden och som ni vet, så hamnar det mesta som händer på min instagram (heter annaritar om ni inte redan visste det)

556894_10151289956081496_1040405808_n

577940_10151286451466496_670866461_n

Jag har ägnat mig åt oljemåleri! Älskar de dagarna när jag bestämmer mig för att bara vara hemma och måla! Sen sitter jag i mina prickiga fleecebyxor, lyssnar på musik och dricker kaffe, sen målar jag lite och sen tittar jag ut på ängarna utanför fönstret. Vilket liv va?! Dessutom har jag det inplanerat, alltså min jobbcoach har sagt att jag bör vara hemm och måla med jämna mellanrum eftersom målningarna är en stor del av mitt företag. Lyxen det innebär alltså, ojojoj!
Det här är min senaste olja jag började med för några dagar sen, den är superstor och kommer bli fin, det känner jag på mig!

59736_10151289175581496_1711242602_n

551355_10151264196716496_1365238616_n

Fick ett ryck och monterade ner en av köksluckorna och klädde hyllplanen med hyllpapper. Har man så fint porslin så måste det ju synas och inte gömmas i skåpen, så in väntan på det perfekta vitrinskåpet så får det här duga.
Sen är det en bild på den turkosa vågen jag köpte på loppis för 150 kronor. Stod länge och tyckte att det var för dyrt, man blir så dumsnål på loppis! Men nu i efterhand inser jag att den absolut var värd sitt pris och när jag kom hem märkte jag att skyddsplasten satt kvar så när jag drog bort den va den superblank och fin!

16883_10151251310591496_1729003174_n

549336_10151254397276496_163775169_n

Här var veckan då jag fick syfeber och sydde som en galning. Den här kjolen blev en klar favorit, fast man kan bara ha den om man ska stå upp, för den är väldigt liten i midjan, så äter man något stort så får man inte plats i den längre. Men absolut min finaste stå-kjol!

208438_10151288250246496_60788236_n

Vi skålade för min bästa kompis som kommit in på operahögskolan! Jag tror jag blev lika glad som hon och grät glädjetårar så det sprutade!

482784_10151287886121496_139017017_n

Tecknade en flicka som tappade prickarna och tanken var att det skulle vara en glad bild, men sen tyckte jag den blev väldigt sorglig på något vis.

374505_10151262443276496_762752444_n

Hade en väldigt blommig dag med blommiga tights och blommig stol. Stolen köpte vi förresten på halva reapriset på Åhlens, 175 kronor! Hur bra var inte det fyndet så säg?!