Annas Bästa!

* Filmen jag fick av min storebror på min födelsedag när han och Majken sjunger ja må hon leva och Majken skriker ANNAAAAAAAAA! (har sett den en miljon gånger redan)
* Att grenarna jag tog in från vårt körsbärsträd slår ut vilken dag som helst!
* Att väggen på vårt uthus blir så himla varm när solen ligger på, att vi snart kan sitta där och dricka kaffe utan jacka
* Alla snälla, peppande sms Emils syster skickar till mig när jag känner mig låg
* Att det snöar utanför, men känns som vår inuti ändå
* Hur tydligt det känns i rummet när pappa kommer och hälsar på
* Boken med lätta bakrecept jag fick av mamma i födelsedagspresent, i helgen ska här bakas kakor!
* Min nya stora oljemålning jag precis börjat på
* Att det snart är påsk och påsk är min bästa högtid, för det är så kravlöst och vårigt och inte massa hysteriska planer
* Vakna av att det är ljust utanför fönstret, äntligen!
* Att få vara sin egen och välja själv, aldrig behöva ha jobbkläder och bara få göra roligheter
* Pingis!
* Att träffa sina gamla kompisar igen efter nästan ett år och ändå känna som att vi setts varje dag
* Att Wenche ska flytta tillbaka till Sverige
* Att Fröken hittade en stor röd pojkvän när hon var på kollo en vecka i Maramö!
* Vårt hus, jag älskar det mer än jag trodde var möjligt, speciellt nu när det snart är vår och gräset luktar surt när snön smält bort
* Att det känns som jag kan andas igen, utan att kvävas av mitt eget liv.

En Måndagslista!

Hittade den här listan hos Chasing Vintage och tyckte den kändes som en bra sak att underhålla sig med efter matlådan i ateljén!

 

Hur har din dag varit?
Bra! Har varit på strålande humör, fått lite saker gjorda och är så glad att vara hemma med min man igen och att han inte försvann under en lavin i Frankrike!
Vad skulle du ha hetat om du inte fått det namn du har nu?
Pappa hade bestämt att jag skulle heta Anna långt innan jag ens var påtänkt så det fanns inga andra alternativ. OM jag hade varit pojke hade jag hetat Erik efter morfar.
Vilket är ditt största beroende?
Turkisk yoghurt! Det funkar till allt! Sen är jag väldigt fast i Candy Crush på telefonen också.
Vad gör du när ingen annan ser?
Drar ut mitt skäggstrå med pincett eller så storgråter jag för det försöker jag till varje pris undvika när jag är bland folk.
Finns det något helt vanligt en gör som du tycker är ovanligt roligt?
Att öppna nya kaffepaket så det säger ”schoooupp” eller dra bort den guldiga folien på bregottpaketet!
Om du skulle bli psykiskt sjuk, vilken sorts sjukdom skulle du drabbas av?
Antagligen skulle jag bli schitzofren. Jag var livrädd för det länge men sen hörde jag nått om att det är vanligare innan man fyller 20, så då pustade jag ut en aning.
Vad beställer du på krogen?
Brooklyn lager, den gröna! Den är helt vansinnigt god! Om jag försöker spela lite mer flott, så beställer jag rödvin.
Vilken är din största skräck?
Min största skräck har redan inträffat, hur hemskt är inte det egentligen när man tänker efter?! Att någon av mina föräldrar skulle dö eller att det skulle hända något under graviditeten. Båda hände.
Hur gör man för att ragga på dig?
Man skrattar åt mina skämt och så dansar man mycket fast hellre gärna än bra. När det kommer till komplimanger blir jag vansinnigt smickrad om det har med min intelligens att göra! Fast nu är jag gift, så nu får man ragga utan resultat.
Vad har du funderat över på sistone?
Att jag faktiskt börjar känna mig NÄSTAN som vanligt igen.
Vad var det konstigaste som hände i helgen?
Att jag spelade en pingismatch mot en tjej där hon använde en klacksko som racket och jag min ena dr martens känga! Jag vann.
När skäms du?
När folk använder ordet ”mello”. Det är tillräckligt bedrövligt som det är.
Annars skäms jag ibland när jag har klänning när alla andra har jeans, fast jag inte borde skämmas över det.
Vem är den mest kända människa du talat med?
Jag har sagt hej till Ingmar Stenmark, bott granne med Håkan Loob och förföljt Plura tills jag tvingade till mig en kram.
Vilket uttryck använder du lite för ofta?
”Meeeeeeeen………jag har glömt vad jag skulle säga”, min bror har gjort mig uppmärksam på att jag säger så och jag gör det HELA tiden har jag märkt nu, sjukt störande!
Har du någon gång fått en konstig komplimang som varit bra ändå?
”Du är snygg i motljus”. Fast jag vete sjutton om den var så himla bra trots allt? I helgen sa Johan att det inte gör nått att jag är konstig och klär mig knäppt eftersom jag har en ängels personlighet. Det var ju väldigt fint sagt……tror jag?
Vilket är ditt vanligaste vardagsproblem?
Att jag inte har något körkort så att jag är fast på jobbet tills Emil slutar. Och att man inte kan sova middag på kontoret.
Vad gör du när du är ledsen?
Förut försökte jag hålla mig från att gråta men har tappat den förmågan, så numera gråter jag rakt ut. Grät på hotell plaza i fredags, bara sådär, när jag kom på att pappa inte finns mer.
Om du bara fick ha på dig en sak för resten av ditt liv, vad skulle det då vara?
Randig klänning!
Har du någon gång slagit någon?
Ja, en gång när jag och en kille var på semester ihop och han försökte dra ner mig under vattnet på skoj, där jag inte bottnade. Blev så jävla rädd så när jag väl fick fotfäste slog jag till honom rakt i ansiktet! Sen dess har jag lite smått panik där jag inte bottnar.
Vad ser du fram emot just nu?
Att Emil ska komma och hämta mig på jobbet, så vi kan åka och köpa en ny stor målarduk och sen ska jag vara hemma och måla hela dagen imorgon!

 

Anna Som Mamma!

tiger

Vi börjar med den helt logiska frågan, åh är du gravid Anna?
Svaret är nej, det är jag inte.
Nu har vi klarat ut det.

Men jag har TÄNKT mycket på det här med att bli mamma och hur jag själv vill bli då.
Jag förstår själv, att det är lättare sagt än gjort och man inte har en jäkla aning om hur man väl reagerar sen när det är dags, men det här är min förhoppning.

Jag TROR att jag blir ungefär såhär:
* Jag kommer bli en ”hitta-på-mamma” som köper hem pyssel och ritblock. Och som sen med största sannorlikhet kommer bli den enda som sen tycker det är kul att pyssla.
* En mamma som inte bryr sig det minsta om pojk eller flickkläder. Här ska det vara fritt fram för alla sorters kläder, färger och former!
* En mamma som inte endast lever för sitt barn. Jag kommer förhoppningsvis (det här är nästan den punkten som jag värderar högst) aldrig glömma mina egna mål, vad jag vill uppnå i livet och att jag ibland måste få vara bara jag. Inte mamma-jaget hela tiden. Jag tror aldrig ett barn är ett hinder för att förverkliga sig själv.
* Rolig! Jag hoppas jag blir en lekmamma som dansar runt med mina barn, som bygger kojor och gungar i timmar. Men det återstår att se. Jag är trots allt ganska trött av mig.
* Påhittig. Jag är påhittig redan nu så jag ser ingen anledning att sluta med det sen heller.
* Pysslig. Jag kommer bli en sån som pysslar ihjäl mig till mitt barn (antagligen mest innan det är fött för sen orkar jag väl inte) som syr vimplar, syr egna gosedjur och lapptäcken. Jag har storslagna planer redan!
* En utflyktsmamma. Det här värderar jag högt. Min mamma har alltid varit en utfyktsmamma och det vill jag också bli. Som gärna packar picknick och åker ut på vägarna, även om man bara åker runt knuten så smakar ostsmörgås så himla mycket bättre när den äts på utflykt!
* En mamma som aldrig bråkar om barnet råkar ha sönder någonting. Det här är Muminmammans specialité och något jag verkligen ska försöka sträva efter.

 

Såhär hoppas jag att jag aldrig gör:
* Kallar min son eller dotter för prins eller prinsessa. Jag hoppas innerligt att de aldrig blir varken det ena eller andra!
Jag vill ha glada skitungar, inga kungligheter!
* Jag lovar redan nu, att ni aldrig kommer få se ett fotografi på en bebis med spaghetti i hela ansiktet och spaghetti i näsan med texten ”titta, nu kan jag äta själv”. För det första vill ingen se, varken vuxen eller barn med mat i hela ansiktet och för det andra så kan man uppenbarligen inte äta själv, om man har spaghetti bakom öronen.
* Pratar bebisspråk med mina jämnåriga kompisar. Det måste finnas vissa gränser!
* Kallar Emil för pappa, fast det bara är han och jag.
* Inreder barnrummet enbart i ljusblått eller ljusrosa.
* Köper  barnvagn mer för att imponera på de andra mammorna, än vad som är bäst för mitt barn.
* Börjar dricka latte, eller monterar fast en mugghållare på barnvagnen.

Såhär ÖNSKAR jag att jag blir, fast jag vet att det aldrig kommer hända:
* En bullmamma. Åh vad jag önskar att jag blev en bullmamma, men jag kommer antagligen misslyckas lika illa med bullarna då som nu. Mina barn får helt enkelt äta bullar när de är hos mormor!
* En organiserad mamma som alltid har med extra ombyte, en rolig leksak och extra russin till barnet. Jag tror tyvärr jag kommer misslyckas med det här. Jag tror mina barn kommer vara lite smutsiga och snoriga. Men sålänge de är glada så är det ju ändå viktigast får vi hoppas.
* En mamma som har råd med den senaste jackan, de bästa gortexstövlarna och fina leksaker. Mina barn får nog dras med loppisleksaker och kottekor är jag rädd. Men vad är det för fel på tradera?
* Jag önskar jag kunde fortsätta jobba trots att jag fått barn. I mitt huvud ska jag kunna teckna och jobba som vanligt när barnet sover, fast från ateljén där hemma. Det här är dock en punkt som med väldigt stor risk kommer misslyckas.
* En pigg och alert mamma. Jag som är så trött jämt redan nu, hur ska det gå?

JAg tänkte att det var bäst att göra denna listan innan barn är aktuellt, för sen kommer den med största sannorlikhet ändras totalt. Men det här är iallafall min ambition, och förlåt om jag trampade på några ömma tår.
Det här är bara hur JAG vill vara, sen hur alla andra är eller beter sig är helt upp till dom själva såklart!

(bild lånad härifrån!)

Annas Födelsedag!

Den 8:e mars var det alltså dags för min 29:onde födelsedag!
Det kändes väldigt fint och ovant att fira den hemma hos mamma. Nu på senare tid har ju födelsedagar inte varit så märkvärdigt utan mest ett kort på åosten och sen inte så mycket mer än så. Men nu kändes det som när jag var liten igen (förutom att pappa inte va med då) och jag fick frukost och paket och mamma sjöng förstås!

födelsedag1

Efter paketöppningen och sjungandet åkte vi in till stan för mamma hade tagit ledigt dagen till ära. Där gick vi diverse ärenden och jag fick välja ut ett läppstift från bästa Fec (har ni inte provat deras läppstift så måste ni göra det, sitter som berget!)
Jag valde ett i nyansen ”Ullas röda”.

födelsedag5

Sen åkte vi och lä’mnade in min mammas bil för smärre justeringar och passade på att äta nachos i närheten.

födelsedag3

Bästa Wenche hade gjort den här fina illustrationen på mig som 29 åring, så himla lik mig!

födelsedag2

Kvällen avslutades med min bästa vapendragare Johan! Han kom och hämtade mig sen drack vi vin och spelade gitarr och skrattade så vi grät åt tiden då vi bodde grannar och hängde varje dag. Jag tror jag aldrig haft så roligt som då!
Sen kom vår sidekick Marcus och hämtade oss och resten av kvällen spelade vi pingis och drack öl!

födelsedag6

Det här var en av mina bästa födelsedagar på länge! Så okomplicerad och enkel, men med allt jag tycker bäst om!
Tack alla ni som förgyllde min dag!

Anna Går Vidare!

good

Tack för era peppningar i förra inlägget! Ni är bäst!
Men jag måste också få klargöra en sak, jag känner mig inte trött och orkeslös för att jag är ledsen. Eller jo, ibland såklart. Men mest tror jag det är att all spänning och ansträngning och jobbiga känslostormar börjar släppa nu, och istället infinner sig en enorm lättnad men också trötthet. Jag är trött för att det är över. Men lättad att det äntligen är över.
Nu är det bara resten av livet kvar.

Idag mår jag iallafall mycket bättre. Jag orkade mig ut igår, tog den där ölen (eller tre) och skrattade och kände mig yttesrt levande igen! Så himla fint det är med vänner som förstår, som vet precis och som känner en så väl att de vet precis vad de ska säga.
Så idag har jag ny energi, solen skiner och jag känner mig väldigt inspirerad!

Vet ni en bra sak till? Att imorgon fyller jag år!

Anna och Tröttheten!

Det anses vara vår ute. Jag har inte orkat känna efter om det stämmer eller inte.
För när jag bestämmer mig för att resa mig från soffan och ta en promenad, hinner jag ändra mig på vägen upp och går tillbaka och lägger mig igen.
Sen pappa dog orkar jag ingenting.
Jag orkar knappt stiga upp, orkar inte med en hel dag på kontoret, orkar inte gå ut, orkar inte träffa någon, orkar inte göra planer för jag vet att jag ändrar mig och ställer in ändå.

Jag vet att man mår bra av att röra på sig, gå ut och få frisk luft och att få lite miljöombyte.
Men jag orkar inte.
Jag vill bara lägga mig ner och sova tills allting blir som förut igen.

Ikväll ska jag ut och dricka öl. SKA ut. Inte ställa in. Inte den här gången, för jag vet att jag måste ut och jag vet att det kommer kännas bättre sen när jag väl är där. Med en vän som förstår.
Jag riktigt längtar.
Synd bara att bussresan dit, att sätta på sig skorna och gå upp ur soffan känns som att bestika ett jätteberg.
Men jag ska klara det. Ikväll ska jag gå ut och imorgon kan jag vila hela dagen om jag vill, och njuta av att jag iallafall klarade det den här gången.